- lör 19 maj 2012, 10:03
#647010
Nu vet jag att frågan varit uppe här tidigare och de som förespråkar http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm brukar sågas.
Jag har hört mig lite för bland vänner som har koll. Samten liga civilingenjörer. Jag pratade med en motorutvecklare hos en av våra stora tillvekrare av tunga fordon, samt en ingenjör hos en annan fordonsproducent som arbetar med reklamation, och de menade (särskilt den ena) att metoden fungerar om motorn är varm. I ena fallet hade de haft fler problem över åren med motorer som körts för lugnt i början (t ex motorer som stått mer eller mindre på tomgång och bara körts lite grand vid industribruk innan den började användas på riktigt - i ett par de tvungna att byta kolvarna).
En annan menade att "det funkar men man kan inte skriva i instruktionsboken att man ska köra så, den är ju för massmarknaden."
Sen menade en på Taxi Stockholm, som inte är ingenjör, att bilar som körs hårt i början går bättre sen. Taxibilar sotar igen, även moderna. De hade tagit en E220 CDI ur trafik som gjorde 185 när de kom till Jönköping, sedan med nattkörning och gasen i botten 225 när de kom till Bremen... han menade att om bilen har körts ordentligt när den är ny kan man sota ur den igen genom 50-100 mils hård körning.
Funderar på att testa, den nya bilen kom idag och står här och väntar på att köras in...
Är allt detta bara skrönor...?
PH
Jag har hört mig lite för bland vänner som har koll. Samten liga civilingenjörer. Jag pratade med en motorutvecklare hos en av våra stora tillvekrare av tunga fordon, samt en ingenjör hos en annan fordonsproducent som arbetar med reklamation, och de menade (särskilt den ena) att metoden fungerar om motorn är varm. I ena fallet hade de haft fler problem över åren med motorer som körts för lugnt i början (t ex motorer som stått mer eller mindre på tomgång och bara körts lite grand vid industribruk innan den började användas på riktigt - i ett par de tvungna att byta kolvarna).
En annan menade att "det funkar men man kan inte skriva i instruktionsboken att man ska köra så, den är ju för massmarknaden."
Sen menade en på Taxi Stockholm, som inte är ingenjör, att bilar som körs hårt i början går bättre sen. Taxibilar sotar igen, även moderna. De hade tagit en E220 CDI ur trafik som gjorde 185 när de kom till Jönköping, sedan med nattkörning och gasen i botten 225 när de kom till Bremen... han menade att om bilen har körts ordentligt när den är ny kan man sota ur den igen genom 50-100 mils hård körning.
Funderar på att testa, den nya bilen kom idag och står här och väntar på att köras in...
Är allt detta bara skrönor...?
PH
XC60 T8 MY24 Late, XC40 Ult Twin MY24