Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vojje skrev:OK! Vad händer om du har AC off och tomgasar en aning. Smattrar det då?
Ej testat detta än. Dock tickar den mer än smattrar kan man nog säga :)
Hej,
Logiskt sätt tycker jag att spänningen till MV borde vara hög ( ~8V) när motorn står på tomgång.
Dvs detta innebär att den pyser ut luft så att wastegaten ej blir påverkad. Detta borde öka upp gasresponsen om man trampar gasen i botten. Är det tvärtom, dvs 0V till MV. Så går wastegaten på sitt orginaltryck (typ 0.4bar eller nått) och gasresponsen blir sämre när man trampar gasen i botten. Det tar ju lite tid att reglera in, bättre att göra det från början.
Att det tickar lite mer när du slår på AC kan bero på att styrenheten ändrar frekvens till MV (den mäter inkommande spänning till styrenheten), dock kan medelvärdet på spänningen vara det samma.
Det bästa hade varit att mätt med ett oscilloscope och sett pulsbreden och frekvensen till MV.
mvh
Anders
duttowisch skrev:Hej,
Logiskt sätt tycker jag att spänningen till MV borde vara hög ( ~8V) när motorn står på tomgång.
Dvs detta innebär att den pyser ut luft så att wastegaten ej blir påverkad. Detta borde öka upp gasresponsen om man trampar gasen i botten. Är det tvärtom, dvs 0V till MV. Så går wastegaten på sitt orginaltryck (typ 0.4bar eller nått) och gasresponsen blir sämre när man trampar gasen i botten. Det tar ju lite tid att reglera in, bättre att göra det från början.
Att det tickar lite mer när du slår på AC kan bero på att styrenheten ändrar frekvens till MV (den mäter inkommande spänning till styrenheten), dock kan medelvärdet på spänningen vara det samma.
Det bästa hade varit att mätt med ett oscilloscope och sett pulsbreden och frekvensen till MV.
mvh
Anders
Tack!
Då vet jag, speciellt att den ska "pulsera", trodde nämligen det var av eller på som gällde. Hade varit skoj att testmäta med osc men har inte tillgång till något :)
"Problem" solved.

/Jonas

Jag hämtade nyligen ut min bil (-17 Volvo V60[…]

B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]