Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Perc skrev:Inte helt ovanligt fel på 850. Det hände två gånger på ett år på min GLT, båda gångerna efter att jag hade kallstartat och flyttat bilen några meter.
Det var precis så det gick till. Gick ut från jobbet, kallstartade, flyttade bilen fem meter till en parkering med MV-uttag, stängde av. När jag sedan slutat och skulle hem var det kört..
acrophobic skrev:
Perc skrev:Inte helt ovanligt fel på 850. Det hände två gånger på ett år på min GLT, båda gångerna efter att jag hade kallstartat och flyttat bilen några meter.
Det var precis så det gick till. Gick ut från jobbet, kallstartade, flyttade bilen fem meter till en parkering med MV-uttag, stängde av. När jag sedan slutat och skulle hem var det kört..
Köp en förlängningssladd!
Låter som att den ärgade boxen till pumpen troligen kan ha varit felet från början och att det sedan varit tomt i tanken. Om bilen nu går så kör med den. Skulle det nu ändå vara fel på den är det väl inte hela världen om den skulle stanna, är ju mycket enklare att felsöka på något som inte fungerar än på något som gör det. Tittade på min bil och någon bränsleretur har jag inte hittat. Eftersom det verkar vara pumpen som direkt sköter trycket hittar jag bara en matning, samt en luftning från tanken.
Hämtade bilen idag dem har haft nere tankarmaturen sitter 2 givare och den ena var lite sne skall sitta exakt men hur mkt det har med saken att göra vågar man inte säga.
I alla fall får se hur den går nu ett par dagar, det som stör mig och inte dem märkt ngt är att när jag kommer hem och står på tomgång och gasar till så får jag smällar, precis så gjorde jag en gång när jag hämtat den från mekonomen men då efter ett par smällar sluddrade den till för att sedan dö. Startade dock efter ett tag igen.

Att det var lite bensin är inte felet hade ju bra med bensin i den vid de andra tillfällena dock tror jag bilens symtomer kommer när bensinen är under 1/4 vilket dem inte testat.
om bilen går dåligt med 1/4 tank är detta något som du som bilägare/förare får delge verkstaden
Går bilen bra och alla värden är ok när bilen är inne så är det en ekonomisk fråga hur mycket tid som skall läggas på något som uppenbarligen går bra

Att låta verkstaden köra bilen en "hel" tank är inget man vanligtvis gör utan denna info brukar man får från den som troligtvis skulle kunna märka detta
Den ordinarie föraren.....
Men sedan så skall den från verkstaden sida som tar emot bilen fråga ut dig på div saker tex detta som du säger

Lite gissningar på det du säger...
Det som felade var din "PEM" styrenheten till bränsletrycket
Men felsökande verkstad bytte ditt och datt rev ur saker som dom inte hade kompetens till att sätta tillbaka Rätt......
Kan även vara så att en tryckgivare ger PEM fel värden och den sänker trycket tex ett igensatt bränsle filter
En bränslepump som ger förlite pga att den är kass PEM försöker höja trycket men det räcker inte

Att "ta över" en sådan bil är en mardröm För hur vet jag att det som gör att bilen går dåligt inte är ett handhavande fel från tidigare rep
Och hur skall jag få betalt för den tid jag lägger på att lösa bilen då det kan vara okunskap som orsakat det
Detta kan göra att man inte går in i problemet till 100% och missar små viktiga detaljer

Jag tycker du skall ta ett samtal med den verkstad där du lagt 10000:- Att byta ev felfria saker och sätta dit dom fel så att du får ytterligare problem
Kan man tycka att dom skall visa en viss GoodWill/ ta sitt ansvar för i alla fall det dom monterat fel Att bevisa om det dom bytt var helt eller trasigt går inte att bevisa men felmonteringen är ju uppenbar

//Gooose
Hämtade bilen igår och dem har provkört och haft isär tankarmaturen för säkerställa givarna att de satt rätt samt slangen.
Körde hem 1,2 mil
I morse körde jag till Jobbet 2,8 mil utan accelerera nämnvärt, när jag slutade 15:15 startar bilen lyser motorlampan orange!! Kör hem märker att på jämn gas så känns det ryckigt men skall hämta dottern på dagis osv så hinner varken förbi Volvo eller att bilfan skall få stopp så gör en chansning.. Kommer nästan hem när jag märker att bilen tappar ork och svänger av på en grusinfart där bilen blöddrar till och mkt riktigt dör igen!
Väntar ngn minut startar och varvar upp kan fortsätta resan och hämtar min dotter och kör hem! Har även kört den till Volvo nu igen med halvtank så nu kan dem ju inte klaga på att det är soppan som är problemet + att motorlampan lyser.

Verkar som ingen kommer lösa problemet och pengarna bara rullar iväg, köpte bensinpumpen från bildelsdatabasen från en S60 -06 hade gått 60 mil har svårt att tro att den är kass, styrdonet dem bytte på mekonomen köpte dem ett beg från skroten (om den nu är kass också) men ger den sådana symtomer tror jag inte men är inte säker.

Vågar knappt sätta mig i en bil längre att få stopp tid och otid när man har barn och annat som skall passa in och 3 mil till sitt jobb vill man gärna inte få stopp mitt i rusningstrafik det är inte så förbannat roligt.
Nu har Volvo konstaterat och fått fram de fel jag vetat under 1 månads tid redan, de har mätt och även tagit tryck på bränsle allt tyder på att det är en felaktig pump som jag köpt via Bildelsdatabasen.
Det finns 16 olika pumpar till bara min modell, beroende på vart den är byggd i vilken fabrik osv.. mkt riktigt ringde och prata med bildelsbasen och trots min förfrågan på att den skulle fungera till min bil var svaret ja.. kunde han söka på bilens koder och såg direkt att nä den fungerar inte till min bil och de har ingen sådan heller i lager så det blir en ny på Volvo och montering +5000 kr

Hoppas denna historia är över efter detta bytet.
eureka skrev:Det finns 16 olika pumpar till bara min modell, beroende på vart den är byggd i vilken fabrik osv..
Snacka om att krångla till det (från Volvos sida), om det stämmer.
Spinner vidare lite kring pumpen här. Kollar jag kopplingsschema över motorstyrningen i Autodata verkar pumpen vara kopplad via ett vanligt relä som styrs av styrenheten. Det gör mig lite förbryllad över hur bränsletrycket isf styrs. Styr man trycket genom att reglera varvtalet på pumpen eller genom någon slags ventilreglering medan pumpen går för fullt? Hursom kan jag inte se någon styrning av trycket genom att kolla schemat för motorstyrningen och denna enhet (PEM?) borde väl interagera med motorstyrningen..?
Det du säger är att det förmodligen inte är pumpen som är felet ändå?
Pumpen som sitter i nu köpte jag från bildelsbasen som i sin tur via förfrågan över internet sa att den skulle fungera fast den var för en 06:a
Ringde dem igår dock efter Volvo sa det ang pumparna och han gjorde en närmare koll och mkt riktigt så var det fel pump för min bil.

Vad gäller styrboxen har jag ingen aning men den var väl säkerligen felet från början till varför bilen inte ens startade! Dock hade jag aldrig några problem med bränsletryck innan det hände, men pumpen byttes ju också eftersom jag redan hade köpt den och då kändes de ju bättre med en ny pump i också.. dock en felaktig.

Vet inte hur styrboxen som köptes beg om det också finns 55 olika, men det trodde han på Volvo inte var fallet utan det är en elektronisk box bara.
Det skumma är ju att bilen går 1 mil innan den tappar tryck, stannar stänger av, väntar startar och rullar igen ngn mil! Så ngt med tryck har det ju konstaterats.

Volvo kunde framhäva problemet särskilt vid högersvängar, men även uppkopplad digitalt mättes det och där låg den för lågt i trycket

Jag hoppas till gud att det är denna och inte ngt annat
eureka skrev:Det du säger är att det förmodligen inte är pumpen som är felet ändå?
Jag spekulerar inte längre om vad som är felet, försöker bara lära mig lite. Jag hoppas nu verkligen att det ordnar sig :)

Jag hämtade nyligen ut min bil (-17 Volvo V60[…]

B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]