Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Innan nästa val kanske, Miljöpartiet/Sossarna kommer kanske till makten och gör din D5 SUV helt värdelös...... :shock:
Förlorar mest totalt: Tre år. (Förutsätter dvs att du inte köper en ny bil direkt eftersom det då skulle bli ytterligare ett år av att "förlora mest per år" fast med nya kärran)

Förlorar mest per dag: Två år.

För att inte krångla till det: Tre år är minst ekonomiskt skadligt för dig.
Om man inte gör något själv och har bra kontakter hos en handlare och lämnar bilen på fullservice hos Volvo i en storstad (= dyrare service, mer nytta av vagnskadegarantin) och dessutom kör mycket kan det vara en ok affär att byta efter tre år (med 3 år 12000 mil kan man få ordentligt mycket mer betalt än med 5 år 20 000 mil), men att byta tidigare än så är extremt sällan lönsamt. Så svaret är att 3 år kan vara ok, men troligen är det bättre att behålla bilen längre än så.

Jag har dock sett några "skrämmande" exempel på när man funderat på byte vid 3 år 12 000 mil och blivit bjuden 60% av nypris i inbyte, sen behållit bilen i 2 år och gjort massor dyra servicar (kamremsbyte storservice 12000 nya stötd 11000 bromsar runt om + bak en extra gång ny vindruta nytt batteri massor stag, bussningar, koppling... = DYRT på Bilia), sen sålt den md 5 år 20 000 mil för 30-35% av nypris. Har det gått så långt är det nog bättre att behålla den fyra år till...
Man får nog ha lite olika taktik beroende vilken situation man är i. För mig anser jag att det lönar sig att köpa en begagnad "lågmilare" som är 3år och gått ca 6000mil. Köpte min för 45% av nypris och hade rullat 5000mil, fortfarande lite nybilskänsla så mycket bil för pengarna tycker jag. Sen kan jag lägga en del mil i den utan att den snart når 20000mil...
Det beror ju på konjunkturer och lagar av beg-bilar också...

För en två år gammal lågmilare kan man få riktigt bra betalt för vid rätt läge.
Köper man nybilen till "rätt pris" kan det rentav vara en hyfsat bra affär att byta redan efter ca 1 år.
T.ex. vissa åf säljer idag nya V70 D3 Momentum Aut med metallic och HP 7" stereo för 299 Tkr. Den bilen står i listpris ca 360 Tkr. Dvs den har redan gått ner många tusenlappar av första årets värdeminskning.
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]