- fre 18 maj 2012, 22:12
#646932
Om man inte gör något själv och har bra kontakter hos en handlare och lämnar bilen på fullservice hos Volvo i en storstad (= dyrare service, mer nytta av vagnskadegarantin) och dessutom kör mycket kan det vara en ok affär att byta efter tre år (med 3 år 12000 mil kan man få ordentligt mycket mer betalt än med 5 år 20 000 mil), men att byta tidigare än så är extremt sällan lönsamt. Så svaret är att 3 år kan vara ok, men troligen är det bättre att behålla bilen längre än så.
Jag har dock sett några "skrämmande" exempel på när man funderat på byte vid 3 år 12 000 mil och blivit bjuden 60% av nypris i inbyte, sen behållit bilen i 2 år och gjort massor dyra servicar (kamremsbyte storservice 12000 nya stötd 11000 bromsar runt om + bak en extra gång ny vindruta nytt batteri massor stag, bussningar, koppling... = DYRT på Bilia), sen sålt den md 5 år 20 000 mil för 30-35% av nypris. Har det gått så långt är det nog bättre att behålla den fyra år till...
XC60 T8 MY24 Late, XC40 Ult Twin MY24