Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Criller
Hej hej.

Ny här på forumet :)

Tänkte ni kunde hjälpa mig med ett problem jag har.

Bilen är en Volvo 855 se 2.5 95-

Igår så började bilen koka och jag googlade lite på olika forum mm och de vanligaste felen va att locket inte va tätt för det måste det va då det är ett slutet system med övertryck. Men den var det inte den är tät. Läcker inget där.,
Fyllde på vatten så det va exakt till max då det stod i boken att om det inte är det kan den koka.

Gjorde detta och körde någon mil stannade och körde osv i ca 20-30 min men den kokade alldrig.

Filmade detta oljud som jag inte vet vad det är. Den skjuter ut vatten från returen till expantionskärlet exakt samtidigt som det låter. Vattenpumpen? Termostaten? Vad är fet och vad börjar bli slitet?

Men den gick bra ändå och gick alldrig upp i temp så jag hoppades på att det inte va det.

Men sedan idag på morgonen så tog sambon bilen till sitt jobb (en längre sträcka) och då gick den upp i temp och började koka.

Kan någon säga vad som är fel smile

Tack på förhand

Ps: här är filmen http://www.garaget.org/video/122176

Mvh Christian
av Criller
Alfredo skrev:Locket till påfyllningen eller en spricka i kärlet?
Det står att jag har kollat det :)
Lucif3r skrev:Låter som toppackningen har gått. Min 855 T5 är exakt likadan, fast värre. Kan köra ungefär 100m innan den börjar spotta ut vatten och ha sig :)

Hur är det med värmen i bilen? Väldigt vanligt att värmepaketet pajjar också.
Topppackning är ju döden att byta :( borde det inte lukta avgaser i kärlet då och rycka vitt i avgaserna?

Värme finns det inte jätte mycket men det kommer.

Hade en 850 innan som värmepaketet gick sönder på. Fyllde på vatten hela tiden och det blev imigt i rutan och blött på golvet.
Så det är det nog inte.
av Kena
Låter den så direkt du startar motorn eller är det när den kokar? Låter det så när du startar är det nog blockpackningen.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Criller skrev:Topppackning är ju döden att byta :( borde det inte lukta avgaser i kärlet då och rycka vitt i avgaserna?

Min 855a ryker inget vitt. Iofs har jag bara kört den ~150m, så den kanske blir och ryka om man skulle köra längre med den.

Och jo, byta toppackning verkar inte vara något kul jobb. Jag tänkte ge mig på det så fort jag fått ordning på V70in.
av *pettson*
Eftersom det tar så lång tid innan problemet uppkommer så bör nog vattenpumpen sagt adjö. Impellern har helt enkelt lossnat.
Ta du iallafall ett kik genom att demontera pumpen innan du river toppen.
Det måste inte blivit skador på motorn ännu och packningen måste inte gått ännu. Men fortsätter man utmana ödet så.
av Criller
Såg nu idag att när den kommer upp i temp så läcker den i locket på expantionsskärlet (stavning) så ett nytt lock är beställt + inköpt en ny termostat + kylarglykol + att jag ska lufta systemet.

Så när allt detta är bytt och gjort så vore det fan om den kokar/läcker mer.

Skulle den göra det så är det nog toppackningen för pumpen är tydligen överdimensionerad för denna motorn och pajar mycket sällan.

Läs ut felkoderna så har man någo[…]

slungdiff på 945

1 - kolla om lappen sitter kvar på bakaxeln.[…]

Det visade sig iallafall att skruvarna fanns som r[…]

Stängning av 3G och 2G. VOC?

Jag slog in mitt vin-nr och fick reda på att[…]