Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Doffen
Første dag i år hvor det kunne være bruk for AC i bilen.
Skrur temperaturen ned på L på både høyre og venstre side.
Luften blir ikke kald, minimum 20 grader klarer den.
Kobler til Vida og leser ut trykket i AC anlegget.
Er da 182,35 hPa. Jeg regner det om til å være 0,182.bar.
Etter hva jeg kan lese meg til på tolerancedata, så skal trykket være 1,8 bar på lavtrykksiden ved 20 grader ute. Idag er det 15 grader her.

Er det korrekt slik jeg tenker, at trykket er alt for lavt?
Kompressor er sjekket og den går slik den skal.
Trodde egentlig at kompressor stoppet ved for lavt trykk, men er vel bare ved for høye trykk den stopper?
av marcbe
Doffen skrev:Første dag i år hvor det kunne være bruk for AC i bilen.
Skrur temperaturen ned på L på både høyre og venstre side.
Luften blir ikke kald, minimum 20 grader klarer den.
Kobler til Vida og leser ut trykket i AC anlegget.
Er da 182,35 hPa. Jeg regner det om til å være 0,182.bar.
Etter hva jeg kan lese meg til på tolerancedata, så skal trykket være 1,8 bar på lavtrykksiden ved 20 grader ute. Idag er det 15 grader her.

Er det korrekt slik jeg tenker, at trykket er alt for lavt?
Kompressor er sjekket og den går slik den skal.
Trodde egentlig at kompressor stoppet ved for lavt trykk, men er vel bare ved for høye trykk den stopper?
Om tryckgivaren i AC-systemet visar på 0,18 bar så är antingen systemet tomt på köldmedia eller så är det fel på givaren. (Det är en givare i din bil och inte en on/off switch)
Vid ett så lågt tryck skall inte kompressorn slå till.
Användarvisningsbild
av Doffen
AutoCool skrev:Hej Doffen! Om AC systemet har det mängden köldmedium som den SKA ha, då blir det 3,86 bar vid 15C. Hart du bara 0,182 bar då är det tecken att du har väldigt lite köldmedium kvar (dvs större läckage på en så ny bil) eller är det fel på trycksensorn. En manometer ljuger inte.
Er denne jeg ser etter når jeg sa at trykket skal ligge på 1,5-2,3 bar, hentet ifra Tolerancedata.com

Bild

Kompressoren er av type: Valeo - Zexel DCS-17EC, Stempelkompressor med variabelt slag med ekspansjonsventil
Är du 100% säkert att kompressorn startar? Senare V70 bilar har en AC kompressor som har en elektroniskt styrventil OCH en vanlig magnetkoppling. Äldre bilar har en vanlig kompressor utan styrventil. Om det är verkligen bara 0,182 bar i AC systemet OCH magnetkopplingen drar in hubben mot remskivan då är det nåt konsting på gång. Det enda som kan möjligtvis får systemet att fungera trots låga tryck är när du kör på DEFROST.
Ja, er 100% sikker, da jeg ser kompressoren starter og stopper når jeg tar ut sikringen. I tillegg hører jeg magnetkoblingen slår inn.
Att det blåser 20C i bilen trots det är 15C ute betyder att du har även värmen på. Jag vet inte om du testade din AC på defrost eller vad.
Hadde ikke defroster på, satte klimaanlegget ned på L på både høyre og venstre side. Resten stod på auto.
Målte temperaturen i utblåsen over midtkonsollen. Skal ta en ny måling for å sjekke temperaturen.
Det finns flera trycksensor, brukar finnas en som är ungefär bara on/off vid lågtryck, sen en till som har en blandfunktion som startar kondensorfläkten när trycket höjs och stängs av ström till magnetkopplingen om trycket blir för högt.

Finns det flera kontakter på kompressorn eller bara 1st kabel? Har du en nyare bil då kan du ha E-kompressorn och den har flera kontakter.
Har ikke sett så nøye etter, men mener jeg så en stor kontakt inn på kompressoren. Litt vanskelig å se ned der den står.
Om en manometer visar ett helt annat tryck än trycksensorn gör, då är det fel på sensorn. Tänk att en enda sensor kan orsaka massor av olika problem och konstigheter.

PÅ många bilar, om det blir fel med klimatsystemet så blir det värme istället för kyl, man kan alltid rulla ner rutan om det blir för varmt men man kan frysa ihjäl om det är riktigt kallt ute, därför är det viktigare att det ska kunna finnas värme i bilen.

Du kan koppla ihop på VIDA igen, och värma upp kondensorn med en värmefläkt och kolla om trycksensorn visar högre tryck. Jag har ingen direkt erfarenhet av VIDA, men det kan vara så att trycksensorn "fastnade" och visar fel. Det kan du testa utan en manometer.

Lycka till. mvh, Henry/AutoCool
Men om denne giveren er feil, og viser for lavt trykk, OG at systemet skal slå seg av ved for lavt trykk, hvorfor starter kompressoren ennå ? Jeg begynner å tvile på om at kompressoren skal stoppes om trykket er for lavt.

Nå har det seg slik at jeg har hatt mye krøll med varmeapparatet, da etter jeg fikk byttet kupeviften så klarte de å knekke innfestingen til vifta, slik at hele varmeapparatet måtte byttes. Og dette skjedde jo i vinter så jeg hadde ikke mulighet til å sjekke AC systemet før nå. Så selv om garantien gikk ut for en mnd. siden så regner jeg med jeg skal klare å banke dette igjennom på garanti.
Användarvisningsbild
av Doffen
Koblet VIDA til broderen sin bil idag, En XC70 -08
Der lå trykket på 6594 hPa, så tydeligvis er det null trykk igjen på min bil..
Undres hvorfor..
Användarvisningsbild
av Doffen
Vel, de har bekreftet at de var nødt å tømme systemet og fylle på igjen.
Så kostnadene får de stå for. Men de har jo ikke tid før 5 juni desverre.

På jobben driver vi på med AC system til personbiler, lastebiler, buss å hengere. Så skal få sjekket trykket med manometer, men om giveren skulle vise feil og det faktisk er trykk på systemet, så forklarer ikke det den manglende effekten, og hvorfor ikke kompressoren blir koblet ut da.
Användarvisningsbild
av Doffen
Hmm..
Kontaktet nemlig Volvo for en tid siden å høre om min bil var berørt av en bytte kampanje på AC kompressoren. Men fikk til svar at det var den ikke. Da jeg har lest om mange som har slitt med denne kompressoren.

Men uansett, Volvo får stå for regningen uansett.. Og det uten diskusjon :)
Det fine her i Norge er 5 års reklamasjonsrett, og i tillegg er det bare 1. mnd siden garantien gikk ut, og har jo av naturlige årsaker ikke hatt mulighet til å oppdage at AC anlegget var ute av drift før nå. I tillegg til den reparasjonen da de skiftet klimaenheten på bilen.

Så skal mye til for at jeg skal legge ut et rødt øre for

MEN.. jeg tror det står feil på Tolerancedata. Der står det at dette skal være en Valeo - Zexel DCS-17EC
Men på Vida står det at det skal være en Visteon kompressor

Bild
AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]