AutoCool skrev:Hej Doffen! Om AC systemet har det mängden köldmedium som den SKA ha, då blir det 3,86 bar vid 15C. Hart du bara 0,182 bar då är det tecken att du har väldigt lite köldmedium kvar (dvs större läckage på en så ny bil) eller är det fel på trycksensorn. En manometer ljuger inte.
Er denne jeg ser etter når jeg sa at trykket skal ligge på 1,5-2,3 bar, hentet ifra Tolerancedata.com
Kompressoren er av type: Valeo - Zexel DCS-17EC, Stempelkompressor med variabelt slag med ekspansjonsventil
Är du 100% säkert att kompressorn startar? Senare V70 bilar har en AC kompressor som har en elektroniskt styrventil OCH en vanlig magnetkoppling. Äldre bilar har en vanlig kompressor utan styrventil. Om det är verkligen bara 0,182 bar i AC systemet OCH magnetkopplingen drar in hubben mot remskivan då är det nåt konsting på gång. Det enda som kan möjligtvis får systemet att fungera trots låga tryck är när du kör på DEFROST.
Ja, er 100% sikker, da jeg ser kompressoren starter og stopper når jeg tar ut sikringen. I tillegg hører jeg magnetkoblingen slår inn.
Att det blåser 20C i bilen trots det är 15C ute betyder att du har även värmen på. Jag vet inte om du testade din AC på defrost eller vad.
Hadde ikke defroster på, satte klimaanlegget ned på L på både høyre og venstre side. Resten stod på auto.
Målte temperaturen i utblåsen over midtkonsollen. Skal ta en ny måling for å sjekke temperaturen.
Det finns flera trycksensor, brukar finnas en som är ungefär bara on/off vid lågtryck, sen en till som har en blandfunktion som startar kondensorfläkten när trycket höjs och stängs av ström till magnetkopplingen om trycket blir för högt.
Finns det flera kontakter på kompressorn eller bara 1st kabel? Har du en nyare bil då kan du ha E-kompressorn och den har flera kontakter.
Har ikke sett så nøye etter, men mener jeg så en stor kontakt inn på kompressoren. Litt vanskelig å se ned der den står.
Om en manometer visar ett helt annat tryck än trycksensorn gör, då är det fel på sensorn. Tänk att en enda sensor kan orsaka massor av olika problem och konstigheter.
PÅ många bilar, om det blir fel med klimatsystemet så blir det värme istället för kyl, man kan alltid rulla ner rutan om det blir för varmt men man kan frysa ihjäl om det är riktigt kallt ute, därför är det viktigare att det ska kunna finnas värme i bilen.
Du kan koppla ihop på VIDA igen, och värma upp kondensorn med en värmefläkt och kolla om trycksensorn visar högre tryck. Jag har ingen direkt erfarenhet av VIDA, men det kan vara så att trycksensorn "fastnade" och visar fel. Det kan du testa utan en manometer.
Lycka till. mvh, Henry/AutoCool
Men om denne giveren er feil, og viser for lavt trykk, OG at systemet skal slå seg av ved for lavt trykk, hvorfor starter kompressoren ennå ? Jeg begynner å tvile på om at kompressoren skal stoppes om trykket er for lavt.
Nå har det seg slik at jeg har hatt mye krøll med varmeapparatet, da etter jeg fikk byttet kupeviften så klarte de å knekke innfestingen til vifta, slik at hele varmeapparatet måtte byttes. Og dette skjedde jo i vinter så jeg hadde ikke mulighet til å sjekke AC systemet før nå. Så selv om garantien gikk ut for en mnd. siden så regner jeg med jeg skal klare å banke dette igjennom på garanti.