PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av zamme
#646076
jag har nu vatt o köpt mig en PV 444 -57, o har lite frågor kring den.
det ligger en B20 med weber 36/36 o trimmkam i, o der går jävligt fint. men hur kopplar man in oljetrycks mätaren lättast som (jag tror e original) sitter i instrumenthuset?

o sen så e elsystemet utbytt utbytt till 12v men jag tror inte generatorn laddar, o jag har följt kablarna. o en går till nott slags relä o o tbx. medans "plusskablen" går in i kupen o troligen till instrumenthuset o voltmätaren men den ger inga utslag.
finns det en ladd lampa i instrumenthuset?
hur fungerar ladd systemet?
är det samma mätarhus på pv444 o pv 544 (syftar på 544 med 12v system)?
o om non har el bild eller länk på ett kopplingsschema till PV 444 -57?
av Amarace
#646103
Om inte jag minns fel är väl oljetrycksmätaren mekanisk, alltså ett rör som går från mätaren och ska anslutas på motorn, är röret helt är de tju bara o hoppas det är nog långt, eller skarva det.

Den kabel som går in i kupen ska inte gå till en VOltmätare, det ska vara en Amperemätare, dom arbetar så att all ström måste gå genom mätaren för att den ska fungera, dom är av ondo eftersom det blir en extra lång väg att gå för strömmen, och om mätaren går sönder så laddas inte heller batteriet.

För att veta hur geneatorn ska kopplas är det bra om du tar bild och visar på generator och relä.

Det är inte samma mätarhus, finns ingen likhet ens.
av Volvo264GLE
#646587
Det där är ett laddningsrelä, på nyare generatorer så är det inbyggt. Det ska reglera spänningen från generatorn som går ut till bilen.
av LarsBd
#646602
En växelströmsgenerator som på bilden ska ha en laddningslampa inkopplad annars kommer laddningen inte igång (lampan kan ersättas av ett motstånd). Lampan/motståndet kopplas mellan tändning på och regulatorn/generatorns D+ eller 61 anslutning, den kan vara märkt med den ena eller båda beteckningarna beroende på generatorfabrikat och modell.
Användarvisningsbild
av zamme
#647506
det sitter ingen ladd lampa på bilen det e jag säker på iaf. men när jag mäter på generatorn så får jag fram 12,88V o generatorn bör ladda för det går o köra utan batteri o all el funkar (så som ljus, tuta, blinkers, mm). men ska inte generatorn ladda runt 14V?
av Amarace
#647510
Om du har kört utan batteri kan du ha pajjat generatorn,. man får Aldrig köra en växelströmsgenerator utan batteri inkopplat. Och som Lars säger måste du ha en laddlampa för att dne ska börja ladda. En del generatorer kan börja ladda om man varvar dom hårt dock.

Laddar den 12,88 när du har lysen m.m. påslagna och batteriet inkopplat?
av umekille
#647570
På min Falcon 1960 satte jag in en golf vxlströmmare.
får varva upp motorn så laddlampan släcks...på äldre
bilar är det viktigt att lampan jordar 100% och inte glappar
för då lägger laddningen av och utan extra voltmätare vet du
då inget förrän strömen tar slut.
Användarvisningsbild
av zamme
#647595
Amarace skrev:Om du har kört utan batteri kan du ha pajjat generatorn,. man får Aldrig köra en växelströmsgenerator utan batteri inkopplat. Och som Lars säger måste du ha en laddlampa för att dne ska börja ladda. En del generatorer kan börja ladda om man varvar dom hårt dock.

Laddar den 12,88 när du har lysen m.m. påslagna och batteriet inkopplat?

ja det gör den, batteriet e inte det bästa men det kanske inte har non betydelse?

det där laddnigsrelät sitter det ett motstånd (ist för laddlampa) där i, för som man ser på bilden så finns det 3 sladdat till relät, 2 kommer från generatorn o en går till jord?

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Svart skinn. Vit läder blev blått av je[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]