Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Carl Johan
Hej,

Jag har en V70 från 2002 (140hk manuell vxl.). Den har just varit hos mekanikern pga. oljud från framvagnen (det knakar lite när man sätter igång och backar). Han sa, att det var drivaxeln som lätt och att han hade haft isär den och smörjat här och där. Det har blivit mycket bättre (man hör bara ljudet om fönsterna är nere, så var det också förut, men nu är det mycket mindre), men ljudet är fortfarande där. Han sa, att man skylle byta drivaxeln, om man ville ha bort ljudet helt. Vad säger ni? Finns det någon kur mot det?

Och - jag behöver nya sommahjul (16 eller 17 tums). Vet ni, var det finns bra erbjudanden för tillfället? Dom jag har är inte originala, så dom skrapar på (kör med 215/55-16 däck, men ändå..).

Mvh.

Carl johan
av Frigge
Problemet är det han beskriver men byta drivaxel skulle jag ju inte göra för det felet. Oftast räcker det med att fetta in splinsen till drivaxeln för att slippa ljudet.

Köp inte några lågprisdäck i någon nätbutik,du kommer bara bli missnöjd.
Många lågprisdäck på nätet är inte anpassade för vårt klimat vilket kommer leda till obalans osv. Köp däcken i en fysisk butik.
av rolle83
hej har läst denna tråden precis eftersom jag själv har oljud fram till på min s60 T5 -02.. filmade bilen nyligen där man hör ljudet. Länk till filmen: http://video.google.com/videoplay?docid ... 6370687565

tacksam om någon tog sig tid :) ljudet kommer när man svänger. har fått tips på krängningshämmare eller drivknut... vad tror ni?

mvh Rolle
av Carl Johan
Ljudet är inte det samma som i min bil - i min är ljudet "högre" dvs. mer högfrekvänt..
av rolle83
Carl Johan skrev:Ljudet är inte det samma som i min bil - i min är ljudet "högre" dvs. mer högfrekvänt..
har du ett "knastrande" ljust ljud? typ som att det e grus någonstans?
av Jaco
Frigge skrev:Problemet är det han beskriver men byta drivaxel skulle jag ju inte göra för det felet. Oftast räcker det med att fetta in splinsen till drivaxeln för att slippa ljudet.

Köp inte några lågprisdäck i någon nätbutik,du kommer bara bli missnöjd.
Många lågprisdäck på nätet är inte anpassade för vårt klimat vilket kommer leda till obalans osv. Köp däcken i en fysisk butik.
Det var något av det dummaste råd jag nånsin sett... Köp däcken där det är billigast! Spelar väl ingen roll var de köps, nätet eller i "fysisk" butik. http://www.dackonline.se har många bra priser, även på "högprisdäck".
Användarvisningsbild
av Loner
Jaco skrev:
Frigge skrev: Det var något av det dummaste råd jag nånsin sett... Köp däcken där det är billigast! Spelar väl ingen roll var de köps, nätet eller i "fysisk" butik. http://www.dackonline.se har många bra priser, även på "högprisdäck".
Nä jag tycker inte alls det är dumt, det är tvärtom smart.
Man skall absolut inte åka omkring med billiga lågkvalitetsdäck, det borde inte bara vara krav på mönsterdjup utan oxå kvalitetskrav på däck.

Gjorde ett icke vetenskapligt test med en polare som kör med samma dimension däck, men han har ett lågprismärke som börer på "W" på sin mercedes... Han hade dubbelt så lång bromssträcka 100-0...

/L
av Moody
dackonline säljer även kvalitetsdäck, om nu någon tror något annat
av Jaco
Precis! De flesta nätbutiker som säljer däck säljer högkvalitetsdäck. På Frigges inlägg så låter det som att allt som säljs på nätet är skit och allt som säljs i en "fysisk" butik är bäst... naiv inställning enligt min åsikt.

Det handlar inte om vart man köper däcken, det gäller att veta vad man ska köpa!
av knutte
Prova med att limma med mettallim.

Hjälp! Får felkod P030300 med den enkla[…]

Powershit lådan, läs på förs[…]

När är Huvudcylinder bytt och det lö[…]

Det hade säkert varit smidigt men jag har i[…]