Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av röd740
Hejsan har tidigare haft en xc90 2,5t 2003 men nu har jag o frugan en 3.2 2007 men hittar ingen gömd oljesticka till automaten som den förra.Finns det någon?
blir lite nojjig eftersom vi precis köpt bilen o visst är den fullservad på volvo men det säger inget om oljan i automaten o vinkelväxeln.
bilen har rullat 13.000mil o tycker det e dax o byta olja i dessa var så länge sedan så gärna lite tips som friskar upp minnet vad jag behöver för verktyg hylsor osv o vart nivå pluggen sitter på dessa o avtappning o påfyllning är ny på 3.2:an är det normalt att höra ett litet vin vid gaspådrag??
är det yttligare oljor i haldexen eller är det samma som i vinkelväxeln??är det inte samma i haldexen så vill jag gärna ha lite tips på hur man byter detta
är inte helt nollad har meckat mycket förut dock inte så mycket volvo awd så gör inget om beskrivningarna e avancerade.

vilka oljor behövs art nummer?

tackar på förhand
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Automaten bör man ju lämna in då de "spolar" ur den för att få bästa resultat, men visst kan man byta själv.

Jag vet tyvärr inte så värst mycket om vare sig xc90 eller 3.2 heller så jag kan inte ge dig de tips du söker, förutom att du alltid ska lossa påfyllningspluggen först så du inte åker dit på att inte få loss den efter att du tömt oljan :mrgreen:

Haldexen har 2 oljor, som dessutom inte "går" att byta. Då får man lossa haldexen för att tömma oljan, samt plocka locket vid diffen för att tömma den oljan. Både slutväxeln och haldexen måste ha sina egna speciella oljor. Kör man enheterna med olja från den andre blir det tydligen ras. Haldexen kör man någon slags transmissionsolja i, något från statoil, och en slutväxelolja i slutväxeln/ diffen. Tror det är någon shell olja. Har själv jobbat med att fylla oljan, men kommer inte ihåg exakt hur de var :mrgreen: Kan eventuellt kolla upp det igen när jag är tillbaka på jobbet om ett par veckor om du vill det, men som sagt, det finns inga tappningspluggar i hela RDU:n så man får skruva isär den för att byta oljan.
av Andis
Höll på och leta till min xc70 hur man byte olja i haldexen hitta efter mycket letande lite info och fakta om det i vadis och det verkar rätt så avancerat samt har för mig att man köpte ett färdigt kit med felpatron liknade oljepåfylningsflaskor samt att man efter påfyllning av oljan till det skulle rinna över så skulle man sen suga ur en viss mängd olja. Sen har jag för mig det var en del annat också att tänka på. Samt fins filter i haldexen som går att byta men verkar komplicerat. Prata med en polare som gjort det på några vw bilar och han prata om att man inte fick glömma att ta bort transport plombernas på filtret. Gick att montera utan att ta bort dom med resultat att hela haldexen rasar. Dock visste han inte hur mycket som skilde han hade för sig att det var generation 1 av haldexen han hade byt olja på.

Slutklämmen blev att finns inget om att man behöver göra det och det verkar för stora risker med strul om man gör det att jag dragit mig för att byta olja i den även om jag vill göra det :-)

Någon som byt olja i bakaxel och haldexen? Lite bilder och tips hade varit trevligt :-)

Med vänlig hälsning,
Andis

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]