Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bobo69
Hej !

Jag har en V70 årsmodell 2006, 2.5T som har rullat 20000 mil.

Problemet är när jag bromsar riktigt hårt så skakar det i hela bilen, framför allt i ratten.

Är det bromskivorna fram som är slut eller bromsar jag så hårt att ABS träder in ?

Bromsar jag mjukt så märks det ingenting.

Skivorna ser bra ut för övrigt, klossarna tar på hela ytan.

Har nyligen köpt bilen.

Tacksam för svar :-)-)
Användarvisningsbild
av Vojje
Knappast ABS (känns mer i bromspedalen), kanske inte ens skivorna, utan glapp i framvagnspartiet (styrstag, spindelled etc.)
Användarvisningsbild
av Bobo69
Provocative skrev:Låter som något glappt för mig med. Hur långt har den gått sedan senaste besiktning?
Den har rullat 300 mil sen senaste besiktning och då fick den ett blankt papper.
av Provocative
Bobo69 skrev:
Provocative skrev:Låter som något glappt för mig med. Hur långt har den gått sedan senaste besiktning?
Den har rullat 300 mil sen senaste besiktning och då fick den ett blankt papper.
Kan vara så att SBP fortfarande är snälla mot bilförsäljare. Annars så KAN en bussning ge sig på 300 mil om man har otur.
av acrophobic
...och har du köpt den privat så kan du alltid plocka bort skivorna och be någon svarva dom, förutsatt att de är i gott skick i övrigt. Sedan är det bara att skruva ihop med nya belägg.
av Provocative
acrophobic skrev:...och har du köpt den privat så kan du alltid plocka bort skivorna och be någon svarva dom, förutsatt att de är i gott skick i övrigt. Sedan är det bara att skruva ihop med nya belägg.
Gör man fortfarande det? Nya skivor är i dag så billiga att jag trodde de slutat med att svarva dem.
Jag är svarvare o kan gå i god för att det inte är lätt att svarva skivor då rost o skit gör att de är svåra att få upp utan specialverktyg.
Vet däremot en Fordverkstad som köpte utrustning att svarva på plats. På så sätt blev det alltid rakt. Men det är över tio år o en konkurs sedan.

Läste ur koder nu o fick felkod på temp[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]

Körde den genom biltvätten. Blev vä[…]