Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

heej!

hur svårt är det att byta hundben bak på en 855?
ska kanske köpa mig en 855 tdi och den har gått som taxi, så dom var rätt dåliga. hur är det smidigast att byta och går det att få bra utan större problem? smidigast är väl att skära bort plåt ifrån en annan bil och svetsa eller knacka själv?
av *pettson*
Hur man ska göra för att byta karossplåt bäst är ju inget som man kan delge på ett forum ens med vilja. Det finns inte många tips och tricks som man kan delge eftersom vi alla tänker olika och därmed jobbar olika.
Det tar åratal av träning att behärska hur man knackar plåt med krymp och sträck där så behövs om man gör bort sej.
Man måste komma ihåg att svetsfogar krymper lite också för att planera väl. Det gäller att komma ihåg hur plåten hettas upp med svetsen eller slipningen så den inte blir för varm och slår sej av dom två operationerna.
För min del så vägrar jag punkta dit karossplåt, jag helsvetsar den i etapper istället med god kylning emellan så det inte ska slå sej. Men som sagt alla jobbar olika beroende på tankesätt, vilja och utrustning.
Sen väljer du var du vill skära enklast med tanke på hur man ska göra för att slipa och spackla så det blir osynligt. Det ska ju vara så lite synligt som möjligt innan slipning, ännu mindre synligt efter slipningen och till sist efter spacklingen så ska ingen kunna se att där varit ett ingrepp alls.
Du måste säkerligen ha tag i innerskärmen, eller tillverka densamma (inte den i plast) för att innerskärm och ytterskärmkant ska ju svetsas ihop.
Enklast för att få tag i hundbenen är väl att köpa dom färdiga i närmaste biltillbehörs affär som säljer karossplåt.
Det är ju betydligt enklare att göra det än att skära bort och använda begagnat.
slungdiff på 945

1 - kolla om lappen sitter kvar på bakaxeln.[…]

Det visade sig iallafall att skruvarna fanns som r[…]

Stängning av 3G och 2G. VOC?

Jag slog in mitt vin-nr och fick reda på att[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Det är väl Core som har mindre belysni[…]