- mån 14 maj 2012, 13:38
#645633
Hej!
Jag har sökt runt en del på forumet för att hitta en tråd som motsvarar det jag undrar över, utan att lyckas. Kanske har jag varit dålig eller haft för lite tålamod, i så fall blir jag gärna hänvisad/tipsad om vilka sökord som ska användas, ifall någon vet en annan tråd.
Jag har i förra veckan hämtat ut en alldeles ny V60 DRIVe Automat med dieselvärmare, tidur och VOC. Alltså kan jag sätta igång värmaren med iPhone:n vilket jag tycker är en helt fantastisk funktion. Däremot är jag inte på det klara med vad det innebär att använda värmaren. På vintern är det ju solklart att man använder den då bilen annars måste skrapas fri från is och komforten blir oslagbar. Men så här på våren då temperaturen inte sällan är över 10 grader även tidigt på morgonen, finns det då någon poäng med att använda den? Jag har använt den varenda gång för jag tänkt att det sparar på kallstarter och minskar antalet farliga utsläpp m.m. . Men jag kanske missförstått det här. Är det någon idé att använda värmaren för att få lägre förbrukning och utsläpp så här års? Vad jag sett verkar det också som att värmaren slits ganska hårts om man inte heller åker längre sträckor (dvs > 15 min, vilket jag endast gör någon enstaka gång i veckan).
Informationen framgår inte riktigt av instruktionsboken heller. Pratade med min säljare tidigare och hon sade att det huvudsakligen var på vintern man skulle akta sig för att använda den korta sträckor då det medförde slitage, annars behövde man inte tänka så mycket på det.
Tacksam för alla värmare-relaterade svar!
Mvh
Jag har sökt runt en del på forumet för att hitta en tråd som motsvarar det jag undrar över, utan att lyckas. Kanske har jag varit dålig eller haft för lite tålamod, i så fall blir jag gärna hänvisad/tipsad om vilka sökord som ska användas, ifall någon vet en annan tråd.
Jag har i förra veckan hämtat ut en alldeles ny V60 DRIVe Automat med dieselvärmare, tidur och VOC. Alltså kan jag sätta igång värmaren med iPhone:n vilket jag tycker är en helt fantastisk funktion. Däremot är jag inte på det klara med vad det innebär att använda värmaren. På vintern är det ju solklart att man använder den då bilen annars måste skrapas fri från is och komforten blir oslagbar. Men så här på våren då temperaturen inte sällan är över 10 grader även tidigt på morgonen, finns det då någon poäng med att använda den? Jag har använt den varenda gång för jag tänkt att det sparar på kallstarter och minskar antalet farliga utsläpp m.m. . Men jag kanske missförstått det här. Är det någon idé att använda värmaren för att få lägre förbrukning och utsläpp så här års? Vad jag sett verkar det också som att värmaren slits ganska hårts om man inte heller åker längre sträckor (dvs > 15 min, vilket jag endast gör någon enstaka gång i veckan).
Informationen framgår inte riktigt av instruktionsboken heller. Pratade med min säljare tidigare och hon sade att det huvudsakligen var på vintern man skulle akta sig för att använda den korta sträckor då det medförde slitage, annars behövde man inte tänka så mycket på det.
Tacksam för alla värmare-relaterade svar!

Mvh