Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Caligul
Hej!

Jag har sökt runt en del på forumet för att hitta en tråd som motsvarar det jag undrar över, utan att lyckas. Kanske har jag varit dålig eller haft för lite tålamod, i så fall blir jag gärna hänvisad/tipsad om vilka sökord som ska användas, ifall någon vet en annan tråd.

Jag har i förra veckan hämtat ut en alldeles ny V60 DRIVe Automat med dieselvärmare, tidur och VOC. Alltså kan jag sätta igång värmaren med iPhone:n vilket jag tycker är en helt fantastisk funktion. Däremot är jag inte på det klara med vad det innebär att använda värmaren. På vintern är det ju solklart att man använder den då bilen annars måste skrapas fri från is och komforten blir oslagbar. Men så här på våren då temperaturen inte sällan är över 10 grader även tidigt på morgonen, finns det då någon poäng med att använda den? Jag har använt den varenda gång för jag tänkt att det sparar på kallstarter och minskar antalet farliga utsläpp m.m. . Men jag kanske missförstått det här. Är det någon idé att använda värmaren för att få lägre förbrukning och utsläpp så här års? Vad jag sett verkar det också som att värmaren slits ganska hårts om man inte heller åker längre sträckor (dvs > 15 min, vilket jag endast gör någon enstaka gång i veckan).

Informationen framgår inte riktigt av instruktionsboken heller. Pratade med min säljare tidigare och hon sade att det huvudsakligen var på vintern man skulle akta sig för att använda den korta sträckor då det medförde slitage, annars behövde man inte tänka så mycket på det.

Tacksam för alla värmare-relaterade svar! :-)

Mvh
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag kanske har fel, någon får gärna rätt mig då men jag tror inte bränslevärmaren är något positivt ur utsläppssynvinkel. Brännaren släpper ju ut avgaserna helt orenade, medan en kall bil åtminstone renar vissa delar av avgaserna innan som släpps ut, även om det kanske går åt lite mer då den är kall.

/Martin
av irie
Caligul skrev:
Informationen framgår inte riktigt av instruktionsboken heller. Pratade med min säljare tidigare och hon sade att det huvudsakligen var på vintern man skulle akta sig för att använda den korta sträckor då det medförde slitage, annars behövde man inte tänka så mycket på det.

Mvh
Hej och grattis till en bra bil.
Det har nog skett ett missförstånd mellan dig och säljaren angående användandes av värmaren vid korta körsträckor.
Värmaren som sådan slits inte mer bara för att du kör korta sträckor, det som tar stryk är batteriet (med risk för att bilen inte startar om man inte laddar batteriet, antingen genom att köra lite längre eller att ansluta en vatteriladdare då och då).

En enkel tumregel som brukar fungera är att man ska köra minst lika länge som värmaren varit igång. Vid upprepade körningar som är kortare än tiden värmaren varit på så kommer batteriet till slut att säga stopp.
av tgneb
Om batteriet inte har fullgod laddning eller om
nivån i bränsletanken är för låg, stängs parkeringsvärmaren
av automatiskt och informationsdisplayen
visar ett meddelande.
Användarvisningsbild
av Thorssa
irie skrev:
Caligul skrev:

Mvh
Hej och grattis till en bra bil.
Det har nog skett ett missförstånd mellan dig och säljaren angående användandes av värmaren vid korta körsträckor.
Värmaren som sådan slits inte mer bara för att du kör korta sträckor, det som tar stryk är batteriet (med risk för att bilen inte startar om man inte laddar batteriet, antingen genom att köra lite längre eller att ansluta en vatteriladdare då och då).

En enkel tumregel som brukar fungera är att man ska köra minst lika länge som värmaren varit igång. Vid upprepade körningar som är kortare än tiden värmaren varit på så kommer batteriet till slut att säga stopp.
Jag har hört att också själva värmaren kan slitas, fråga mig inte hur det sker dock. Min kompis fick faktiskt byta sin dieselvärmare på sin VW Caddy som endast gått 4000-5000 mil. Verkstaden sa då att han måste vara noggrann med att köra lika länge som värmaren stått igång.
Användarvisningsbild
av Gurra82
om det är kallt ute och du kört 45 min med värmaren innan du startar bilen och du t ex bara kör 5-10 min ned till affären så mår värmaren mycket bättre än om du bara startar bilen och kör ned till affären(detta gäller ju naturligtvis bara om du har värmaren inställd på AUTOLÄGE: PÅ) , DÄREMOT mår inte batteriet bra av att du kör värmaren länge innan korta turer.
av Gourmand
Värmarens främsta uppgift är att hålla motortemperaturen upp vid körning i kall väderlek, inte att värma kupén. De flesta moderna dieslar har svårt att hålla motorn på rätt arbetstemperatur på vintern, vilket gör att motorn slits och drar mer bränsle än den ska.
Motorslitage, oljeförbrukning och hög bränsleförbrukning är ingen höjdare. Om du använder värmaren omdömeslöst kommer även den att paja i förtid och det är inte billigt att hålla liv i detta tillbehör.
Jag är en varm anhängare av de moderna snåldieslarna, men vare sig dieselmotorerna eller tillsatsvärmarna mår bra av korta körsträckor. Värmarna koksar igen, får problem med glödstift etc och motorerna behöver regelbundet bli riktigt varmkörda och då inte bara för partikelfiltrets livslängd. Mitt råd är alltså att använd din nya dieselbil med omdöme. Då slipper du framtida problem och stora kostnader för återkommande reparationer. Att gå till affären, kanske kan vara ett tips.
Jag har inget bra svar för väderlek kring 10 grader men i minusgrader tjänar fr.a. bensinbilar på att ha bränslevärmare jämfört med kallstart. Diesel tror jag går jämt ut ungefär.

Bränslevärmarna är tillverkade som parkeringsvärmare av tillverkare nere på kontinenten. En sådan går 20-60 minuter i taget. Att då köra korta sträckor där den går på och av som tillsatsvärmare är ingen höjdare. Vittnesmålen i forumet pekar också i den riktningen att korta bränntider inte är bra för livslängd och funktion.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
StringerBell skrev:Jag har inget bra svar för väderlek kring 10 grader men i minusgrader tjänar fr.a. bensinbilar på att ha bränslevärmare jämfört med kallstart. Diesel tror jag går jämt ut ungefär.
Hittade ett test från Webasto själva för ett tag sedan.

Ja, på en bensinare kunde man spara bränsle i.o.m att det behövs så mycket fetare blandning i motorn innan den blev varm.

Nej, på en dieselbil, dieselmotorn har inte alls samma höga förbrukning efter kallstart som en bensinare, så där gick det åt mera bränsle totalt när man körde värmare.

Du har rätt den är inte till choken. Den[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Oftast ramben, kolla i hjulhus alternativt i h&oum[…]

Bygga vevhusventilation?

Är packningen till locket gammal och har b&ou[…]

Halvljuset (alltså inte auto-läget)[…]