Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pms
Kan ha att göra med var man förvarar nyckeln. Ligger den i ett skåp som är gjord av spånplatta f.eks. kan gasar från spånplattan angripa speciellt gummi. Hade en vattentät ficklampa där höljet var i gummi. Den låg i ett skåp av spånskiva. Efter ett tag började lampan svettas o kändes kladdig. Fick slänga den till sist.
av Bewsfroe
Känns som jag fått svar på min fråga men började precis fundera på hurvida det kan vara servicenyckeln eller en huvudnyckeln som svettas. Är det servicenyckeln borde man lika gärna kunna kasta skiten? Känns ju rätt överflödigt att ha en sådan menar jag...
av oldtimersmc
Bewsfroe skrev:Känns som jag fått svar på min fråga men började precis fundera på hurvida det kan vara servicenyckeln eller en huvudnyckeln som svettas. Är det servicenyckeln borde man lika gärna kunna kasta skiten? Känns ju rätt överflödigt att ha en sådan menar jag...
Nja kasta ingen nyckel Då får du det svettigt på andra sätt gummit är dessvärre inte helt åldersbeständigt men det är bara att bita ihop för om du får ex en stöld så skall du visa upp ALLA nycklar som finns till bilen + alla eventuella larmdosor
Användarvisningsbild
av Funk
Funk skrev:Prova att smörja in nyckeln med vinylglans så brukar fenomenet upphöra.

/Thomas
Jag citerar mig själv och ställer frågan om verkligen ingen testat detta tipset ? För efter en vända med Smartabs Vinyl Shield och avtorkning så försvann problemen och höll sig borta i flera år innan det blev dags för andra vändan....testa med vilken variant av gummiförnyare/vinylglans som helst borde väl vara det enklaste och billigaste man kan tänka sig. För mig så "svettades" alla nycklarna så det är nog inte att skylla på spånskivor i detta fallet.

/Thomas
av Bewsfroe
oldtimersmc skrev:
Bewsfroe skrev:Känns som jag fått svar på min fråga men började precis fundera på hurvida det kan vara servicenyckeln eller en huvudnyckeln som svettas. Är det servicenyckeln borde man lika gärna kunna kasta skiten? Känns ju rätt överflödigt att ha en sådan menar jag...
Nja kasta ingen nyckel Då får du det svettigt på andra sätt gummit är dessvärre inte helt åldersbeständigt men det är bara att bita ihop för om du får ex en stöld så skall du visa upp ALLA nycklar som finns till bilen + alla eventuella larmdosor
Men kastar jag den är ju dom 2 jag har kvar "alla" nycklar ;) Nä jag får väl prova det som Funk nämner, smörja in skiten med vinylglans.

Funk: Funkar det med Lahega Bluemagic tro? Dessvärre det enda jag har hemma!
Användarvisningsbild
av Strandberg
Skulle tro att man valt EPDM som material i dessa nycklar. Då EPDM är opolärt reagerar det med polära vätskor såsom aromathaltiga oljor, fosfatesteroljor och alkoholer. Då är det mest troliga att det är skyddsvaxer och mjukgörare (opolär mineralolja) som migrerat ut till ytan och orsakat detta "kladd".
Användarvisningsbild
av Vojje
Strandberg skrev:Skulle tro att man valt EPDM som material i dessa nycklar. Då EPDM är opolärt reagerar det med polära vätskor såsom aromathaltiga oljor, fosfatesteroljor och alkoholer. Då är det mest troliga att det är skyddsvaxer och mjukgörare (opolär mineralolja) som migrerat ut till ytan och orsakat detta "kladd".
:shock: Säkert giftigt också. Stoppa inte nyckeln i munnen om ert saliv är polärt :shock:
Användarvisningsbild
av Vojje
llesrof skrev:Jag har hört att det hjälper att urinera på dom.
Var då?

Läste ur koder nu o fick felkod på temp[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]

Körde den genom biltvätten. Blev vä[…]