Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tarsiger skrev:Det skulle betyda att nödhjulet roterar 13% snabbare än de övriga. Detta får ju differentialväxlarna ta hand om, men huruvida antislirsystemet tolkar detta som att nödhjulet slirar (vid drivning) och därför bromsar detsamma eller huruvida ABS tolkar det som att andra hjul tenderar att låsa sig (vid bromsning) kan man ju ägna en fundering.
BMWs xDrive märker att hjulen har olika storlek/diameter och kopplar ur 4-hjulsdriften redan om det diffar någon procent, det räcker att tex bakhjulen är mer slitna . Antar att Haldex gör det samma.
av Tarsiger
Vilken ögonfröjd för en reservhjulsvän! Mycket informativt bildmaterial, må jag säga, som väl belyser vad man undrar över. Dekalen med 50 och 80 på sista bilden är väl rekommenderad maxfart i mph resp km/h. Bilderna 4 och 5 ger ju snarast intryck av mindre diameterskillnad än vad som tidigare nämnts i tråden. Med så pass lika storlek borde ju varvtalsskillnaden inte bli större än vid körning i måttligt snäv cirkelbana. Bild 3 känner jag igen från min bil. I det rundade (bortre) facket t v om centrum passar flaskan med tätningsmedel medan pumpen med slang och sladd finns i en plastbox som passar i andra facket. Huruvida dessa grejor verkligen ryms där samtidigt som hjulet - enligt bild 2 - ligger med fälgens "konvexa" sida neråt ser tveksamt ut. Men går det så kan man ju ha bägge alternativen som sagt. En liten fördel som bör tillerkännas lagningssatsen är nog att denna - i händelse av skonsam punktering - innebär ett mindre tidsödande alternativ för den som lärt sig handgreppen. Bild 4 visar att reservhjulet måste ha mycket mindre anliggningsyta och därför behöver betydligt högre lufttryck. Vilket?
Användarvisningsbild
av MartinS
Tempaspare brukar väl ha 4-4,5 bar eller så va?

Är det någon som vet vad XC60 skall ha för storlek på reservhjulet, är det samma som XC70? Någon som har reservhjul i sin XC60 som har lust att kolla?

Mvh
Martin
Användarvisningsbild
av apersson850
Notera alltså att det är radieskillnaden som visas på min bild - centrumhålen ligger över varandra. Det är inte slitbanorna på andra sidan som ligger lika.

50 och 80 är mycket riktigt rekommenderad maxfart i hebreiska och normala måttenheter.

Visst ser hjulet löjligt ut när det står vid sidan om sommarhjulet, i 235/55 17" storlek?
av mikebike
MartinS skrev:Tempaspare brukar väl ha 4-4,5 bar eller så va?

Är det någon som vet vad XC60 skall ha för storlek på reservhjulet, är det samma som XC70? Någon som har reservhjul i sin XC60 som har lust att kolla?
Bild
Användarvisningsbild
av MartinS
mikebike skrev:
MartinS skrev:Tempaspare brukar väl ha 4-4,5 bar eller så va?

Bild
Tack! Det måste ju va riktigt stor skillnad mellan tempaspare och en orginal XC60 hjul då eftersom det är samma storlek som i "alla volvobilar".

/Martin
av KalleH
Hej!

Blev lite nyfiken på varför vissa XC70 MY12 har lagningskit (som min) och vissa reservhjul så jag frågade min säljare och tydligen så slutade Volvo vecka 27 2011 med reservhjul och ersatte med ”lagningskit”. Så när det gäller MY12 beror det på när på året bilen är tillverkad vad man har. Lite osäker på om detta bara gäller XC70 eller samtliga Volvo. På min ordersedel står dock "Reservhjul-tempaspare" då ordern lades i vecka 25 :shock:

På en XC-bil som ju ska ha lite vildmarksambitioner (i alla fall enligt Volvo) tycker jag att ett riktigt reservhjul borde vara standard :D

Mvh, Kalle.
av mikebike
KalleH skrev:På en XC-bil som ju ska ha lite vildmarksambitioner (i alla fall enligt Volvo) tycker jag att ett riktigt reservhjul borde vara standard
På bakluckan kanske? :wink:
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag hämtade ut min bil i vecka 25, så det förklarar ju varför den har hjul, då. Tokigt, hämta ut årsmodell 2012 före midsommar 2011...
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Snowcap volvo 240

Någon som har tips på hur man monterar[…]

Du pratar om fejk NGK tändstift utan att n&au[…]

Dammsugare med en tunnare plastslang fasttejpad p&[…]

Wifi

Åsså måste man öppna intern[…]