- sön 13 maj 2012, 09:03
För några veckor sedan var frugans V70 2.4T -03 inlämnad på Volvoverkstad för byte av skivor, klossar och handbromsbackar bak. Nu har jag upptäckt ett underligt problem med handbromsen. Om man har bilen upphissad bak och handbromsen hårt åtdragen går det ändå att med handkraft vrida bakhjulen någon centimeter eller två fram och tillbaka innan det tar stopp. När man gör det hörs ett metalliskt ljud som skulle kunna vara en returfjäder som sträcks. Jag har inget minne av att handbromsen varit så här innan bytet.
Jag antar att handbromsbackarna är ledade i ena änden med bromscylindern i den andra. Om verkstaden misslyckats med att få på backarna på leden skulle de väl kunna följa med trumman runt tills något annat tar stopp. Det verkar dock osannolikt att de skulle ha gjort fel på båda sidorna, men det kan ju ha varit någon praktikant som gjort jobbet och den riktiga mekanikern inte kontrollerat att det blev rätt. Det vore bra att få lite mer på fötterna innan jag ringer verkstaden och klagar.
/Andreas
Jag antar att handbromsbackarna är ledade i ena änden med bromscylindern i den andra. Om verkstaden misslyckats med att få på backarna på leden skulle de väl kunna följa med trumman runt tills något annat tar stopp. Det verkar dock osannolikt att de skulle ha gjort fel på båda sidorna, men det kan ju ha varit någon praktikant som gjort jobbet och den riktiga mekanikern inte kontrollerat att det blev rätt. Det vore bra att få lite mer på fötterna innan jag ringer verkstaden och klagar.
/Andreas
- By IsshinAshina