Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Addekarlsson skrev:Och jag har med egna ögon sett hur en stjärna på en styrled till mercedes var nerslipad, lagd i en kartong och sen såld på Mekonomen.
Det säger mig att vissa delar faktiskt kommer från samma fabrik/maskin som originaldelarna, men att kraven på dessa "piratdelar" är lite lägre.

Detta gäller dock enbart mekonomen. Jag har inte sett samma fenomen på övriga piratdelsbutiker.

Mvh/ Adde (som trots detta gärna handlar på Volvo, och rekomenderar de flesta att handla originaldelar)
självklart mommer delarna från samma fabrik, men då delen inte klarar kvalitetskontrollen så moste givetvis stjärnan slipas bort, innan nästa underlevrantr får sälja delen!
Användarvisningsbild
av CarMan
vetten skrev:Som vanligt hoppar det grodor ur CarMans mun :( ta reda på fakta och sitt inte och tro en massa :( det du sysslar med är ju bara dålig ryktesspridning :shock: eller som man också kan säga på ren svenska (skitsnack) :evil:

vetten
ganska roligt det heä, det ska allt id bevisas 6 upges källor m.m. när man presenterar fakta som går mot strömmen, hur vpre det siviak kom med fakta innan han skrev sitt inlägg....
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag säger inte att alla perat delar är dåliga, det finns pirat delar som tilvarkas i samma fabrik & med samma toleranser, men dom hållar oftas samma pris som orginal delarna, då det inte går att tilverka dom billigare!

det finns också den varianten när man har olika täta stick kontroller & om pirat delen har glesare mellan stick kontrollerna, så kan den ju fortfarande upp fylla samma krav som orginal delen.
men ni ska inte tro att fabrikerna som tillverkar delar slänger delar i onödan, det finns alltid nån som vill köpa det nån annan inte vill ha!

man får vad man betalar för...
av Frigge
CarMan skrev:
vetten skrev:Som vanligt hoppar det grodor ur CarMans mun :( ta reda på fakta och sitt inte och tro en massa :( det du sysslar med är ju bara dålig ryktesspridning :shock: eller som man också kan säga på ren svenska (skitsnack) :evil:

vetten
ganska roligt det heä, det ska allt id bevisas 6 upges källor m.m. när man presenterar fakta som går mot strömmen, hur vpre det siviak kom med fakta innan han skrev sitt inlägg....
Ja, varför ska det vara såååå svårt att tro på någon/några som har erfarenhet av detta.
Användarvisningsbild
av siviak
CarMan skrev:
siviak skrev:När jag jobbade på Mekonomen var chefen iväg ett tillfälle och gjorde studiebesök på en fabrik i Europa som tillverkade framvagnsdetaljer. I slutet av bandet låg en uppsjö av kartonger märkta volvo, saab, vw, bmw, etc etc... Samt fabrikens egnaa kartong som vi brukar finna hos mekonomen, meca, tegnaby bildemontering etc etc..
Det är så det ligger till! Däremot har ju Biltema sina egna kartonger och produkter så jag vågar inte säga något om dem.
många delar tillverkas i samma fabrik, dock mycket sällan mad samma nogranhet, eller matrial vall.
ofta förekomer det att "orginaldelarna " har extremt snäva toleranser & dom delar som inte gårigenom tolerans kontrollen slängs inte, uta förpakas i en annan kartång & säljs till ett lägre pris (en pirat del)
Min gissning är då att det oftast inte handlar om "felaktiga" produkter utan snarare handlar om s.k. skönhetsfel.. O vad gör det om Mekonomens styrleder inte är lika "snygga" som Volvos, bara de gör sitt jobb och SBP är nöjda så.. De flesta bildels-återförsäljare håller ju samma garanti som originalhandlarna så varför betala dyrt i onödan?!?
Användarvisningsbild
av siviak
CarMan skrev:

vetten
Vad är det för fakta du vill ha av mig..?
Användarvisningsbild
av CarMan
siviak skrev:
CarMan skrev:

vetten
Vad är det för fakta du vill ha av mig..?
jag kräven ingen fakta.
jag bara reagera på att det alltid är lika dant. Kommer man med ett inlägg, ligt det du skrev så hållar alla med & skrivar man som jag gjorde så ska man ange namn & person nummer samt bifoga ett filmklipp för att bli trod.

din boss var på en fabrik & dom leverera delar till bilföretag 6 andra eftermarknads företag, inget konstigt med det. men ingen får reda på vilka delar som hamnar i vilka kartånger & varför...
som jag skrev tidigare sä är inta allt skit, men man får vad man betalar för...
av anp
CarMan skrev:

vetten
"Fakta" utan källor är ju oftast inte så mycket värda oavsett sanningshalt, och du presenterar ofta fakta utan några som helst källor som backar upp dina påståenden.

På internet, och bakom tangentborden är vi alla experter som besitter obestridbara fakta.
Och blir ifrågasatta av någon med mer eller mindre fakta och/eller kunskap, så surnar vi till.

Jag sitter på kunskap om ett väldigt stort fordonsmärke, där samma del kan kosta ex,vis 200 kronor eller 2000 kronor beroende på förpackning.
Innehållet är till 100% identiskt i både kvalitet och utseende, fast med lite olika leverantörsvägar.

Men hur bevisar jag det på internet, och är det påståendet trovärdigt?
Användarvisningsbild
av Loner
Och som jag sa tidigare så sitter jag inne med kunskap om en viss tillverkare av bromsbelägg, där det är olika kvalitetsnoggranhet på olika förpackningar.

Så kontentan av detta är att beroende på vilken produkt det är så är det olika om pirat är sämre eller ej.

/L
Användarvisningsbild
av C.W.
Skulle kunna göra en jämförelse med datorer.
ATI till exempel. (Tillverkar grafik kort)
De har en produktions lina.
Men som i all produktion finns det bra och dåliga processorer.
Framställda processorer granskas och värderas, så att de processorer som är felfria går in i 'high performance' korten.
Men istället för att slänga de processorer som har defekter, så låser man ett antal pixel kanaler och säljer dem för billigare pengar med ett annat model namn.

Verkar inte konstigare än att samma princip tillämpas inom reservdelsfabriken.
Sen kan det ju vara som ni säger att det slipas bort märken från produkten, men det är kanske för att man har ett åtagande att tillverka X antal produkter åt en reservdelsförsäljare och tar då produkterna från kvalitets linan.
Ergo. Om du köper från märkesverkstan är du alltid garanterad god kvalite (hoppas jag inte sticker ut hakan för långt här), emedans om du köper delen hos en reservdelsförsäljare får du oftast god kvalite, men kan även råka ut för sämre kvalite.

Nuff said
:!:

Det varierar med årsmodeller och när ty[…]

230fk går snålt

Lite dum fråga men är du säker p&a[…]

Hej funderar på att byta ratt, har en MY 201[…]