Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
kamilenski skrev:Spänningen följer intervallet. 10 sek, 3 sek.
Schimsning uteslutet då alltså :D
Användarvisningsbild
av Vojje
kamilenski skrev: Och kylfläkten startar direkt. Även då bilen är kall!
Möjligt att systemet upptäckt att ngn givare felar, typ tidigare nämnda tryckgivare (pressostat), och agerar med att starta kylfläktarna som en säkerhetsåtgärd.
av kamilenski
Felsökning på Volvos verkstad. Ska bara kolla hög/låg trycksgivare. Måste dock lokalisera dessa först. :-(
Användarvisningsbild
av Vojje
kamilenski skrev:Felsökning på Volvos verkstad. Ska bara kolla hög/låg trycksgivare. Måste dock lokalisera dessa först. :-(
Sitter på högersidan :D
av kamilenski
Vojje skrev:
kamilenski skrev:Felsökning på Volvos verkstad. Ska bara kolla hög/låg trycksgivare. Måste dock lokalisera dessa först. :-(
Sitter på högersidan :D
Då man står framför eller bakom bilen?
Användarvisningsbild
av Vojje
kamilenski skrev: Då man står framför eller bakom bilen?
Well, åt vilket håll vill du ha rumpan? :lol:
av kamilenski
Vojje skrev:
kamilenski skrev: Då man står framför eller bakom bilen?
Well, åt vilket håll vill du ha rumpan? :lol:
Rakt fram om min fru kör :-)
Användarvisningsbild
av Vojje
kamilenski skrev: Rakt fram om min fru kör :-)
Du är antagligen välkänd runt Svedala :roll: .

Tryckvakten sitter på den s.k. högtryckssidan d.v.s. på systemets högersida om du står framför bilen med rumpan åt det håll folk är vana vid :D .
Alltså någonstans mellan kompressor och expansionsventil. Jag gissar runt eller på torkfiltret som antagligen sitter på eller kring kondensorn.
av kamilenski
Tack.
av xxargs
om den går ned till 0.5 Bar på sugsidan så indikerar det köldmediebrist - 0.5 Bar övertryck för R134a motsvarar -17 grader C på någon punkt inne i evaporatorn strax efter expansionsventilen eller strypningen. trycket skall inte gå under 2 Bar då när det är under 2 bar så är det minusgrader på evaporatorn och den börja frosta där det finns flytande köldmedie på lågtrycksidan...

om du kör med full fläkt så om du känner på den tjocka röret så kommer den inte vara speciellt kall fast manometern visa 0.5 Bar övertryck och det borde vara -17 grader kallt - utan i stort sett samma som rumstemperaturen och den smala röret kan endera vara kallare än den tjocka röret eller att den är ganska så mycket varmarer (närmast brännhet) för att gas fortfarande kondenserar i röret
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 15

Är du helt 100 på detta? Jag slutade m[…]

Olika typer av växellådor

H har lite andra utväxlingar på ettan, […]

nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg