NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av henkebenke
Tjena!

Köpte mig en V50 2.0D (-08) för några veckor sedan och är så långt nöjd med bilen. Men som alltid när man köpt en ny bil så är varje ljud man hör potentiellt livsfarligt så jag tänkte höra om någon vet vad detta kan vara och om det ens är något som man bör kolla upp.

Jag märkte att när bilen fått stå över natten och jag på morgonen startar den och kör iväg till jobbet, för att sedan stanna bara några minuter senare (bilen har inte hunnit bli varm) och plockar upp en kollega så kan man höra ett tickande/klickande ljud från bilen. Jag har inte gjort en jättestor kraftansträngning för att hitta vart detta ljud kommer från exakt, men jag tycker att det låter som att det kommer underifrån bilen. Jag har någon gång gått ut ur bilen och lyssnat på motorn men kan inte alls höra det lika tydligt när jag står utanför. Klickandet/tickandet förstärks inte heller (eller blir inte tätare) om jag varvar motorn (det låter helt enkelt inte som att det kommer från motorn direkt).

Är det någon som har någon som helst aning vad detta kan vara? Jag är själv inte speciellt kunnig vad det gäller bilar, men eftersom det låter som att det är under bilen, kan det vara något med avgassystemet eller liknande? Ljudet försvinner när bilen är varm och hör det heller inte varje gång jag startar bilen från att den stått en natt.

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av SvenB
Kan det inte vara så enkelt som att avgassystemet rör på sig i något fäste när det skiftar i temeratur?
av henkebenke
Det är ju faktiskt mycket möjligt. Får väl helt enkelt lägga mig på backen nästa gång och se om jag kan höra om det låter mer under.

Men säg att jag nu har fel och att det kommer från motorn iallafall, vad skulle det kunna vara då? Är det något man behöver oroa sig för?
av getsome
Hur kallt är det där du bor ? Dieselvärmaren går nämligen in och stödvärmer när det är under en viss temperatur ute och det passar klockrent in på det klickandet du beskriver (min är likadan) , får du tonvis med vit rök från under huven när bilen är kall så är det även samma värmare som spyr ut den.
av henkebenke
Jaha! Ja det kan det ju också vara, och det kan väl även vara förklaringen till att jag inte jämt hört det. Jag bor i jönköping, men vi har haft vissa dagar där tempen legat runt bara några grader, vilket då kanske räcker för att den ska gå igång. Ska försöka ha lite koll (om det nu blir kallare, vi går ju trots allt mot sommar nu) så får vi se.

Tack för svaret!
av Pson99
Hej!

Det är garanterat din dieselvärmare. Värmaren tar i regel 2-3 minuter på sig innan den kommer igång ordentligt och det är bränslepumpens tickande ljud som du hör under bilen. Låter nästan lite som en äggklocka faktiskt och kan variera i intensitet är i alla fall min uppfattning.

Ett annat tips, om det låter som om du skulle haft en mini-dammsugare innanför motorhuven kalla vinterdagar så är det värmaren som
arbetar för högtryck, dess ljud påminner lite om en sådan i karaktären tycker i alla fall jag :D

Däremot ska värmaren inte ge ifrån sig tonvis med rök, då är något fel med
värmaren :)

Med vänlig hälsning, Pierre
av ptrj
Det är troligtvis som tidigare skrev pumpen till värmaren som tickar. Detta klickande hör du lättast om du ställer dig bakom bilen. alltså inte under huven. för då är det något annat som låter.
För att förhindra problem med värmaren till hösten/vinter så bör du köra igång den manuellt några gånger nu i sommar. Låt den köra tills den stannar. max 60 min eller 80 grader vattentemp.
Grattis till bilen och ett tips är att underhållsladda batteriet ofta om du bara kör korta turer. Mycket roliga fel uppkommer med dålig sprutt i batteriet. T.ex. falsklarmning, abs ur funktion, m.m..
av henkebenke
Okej, ja ljudet stör mig inte på något sätt, bara jag vet var det kommer ifrån så att säga. Tack för all nyttig information. Jag kör omkring 4,5 - 5 mil varje dag till jobbet (2,5 dit och hem ungefär), tar omkring 20-25min enkel resa, anses detta som en "kort tur" så att jag egentligen borde ladda batteriet?
Kör även en del till min hemstad på helger osv vilket är omkring 10 mil (ca 1h), så att den får sträcka på benen ibland.
Bränsletryck B230fb.

Hejsan. Mitt bränsletryck ligger på 2,2[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]