Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guru
Att stå i skogen och verkligen behöva ett riktigt reservhjul är dock en ganska ovanlig situation. Faktum är att statistiken visar att det är fler som kunnat köra vidare i händelse av punktering då dom haft lagningskit kontra reservhjul.

Lagningskitet fungerar inte då däcket får för stor skada, antingen i slitbanan eller på sidan. Annars är det en ganska simpel operation.

Reservhjulet har dock flera faktorer som påverkar slutresultatet.
1. För lågt däcktryck. (Vet du vilket tryck du har i ditt 4 år gamla tempaspare i bagaget?)
2. Ingen låshylsa. (Eller trasig...)
3. Svårt att lyfta bilen med domkraften. (På skogsvägen finns ju risken att domkraften istället sjunker snarare än att bilen lyfter)
4. Orka lossa hjulskruvarna.
5. Få loss fälgen från navet. (Vi vet alla att det kan sitta rejält ibland)

Innan ni avfärdar dessa argument som icke-problem så tänk på att vi på forumen knappast är några snittkunder. Så att Volvo väljer lagningskit istället för reservhjul är inte enbart för att det är billigare och lättare utan också för att det ökar chansen att kunna köra vidare (med vissa undantag givetvis).
Användarvisningsbild
av apersson850
En del av dina punkter kan vara relevanta även för den mest inbitne forumbesökare. Jag har nåt extra verktyg för att kunna få loss skruvarna, men det är heller ingen som skyllt mig för att vara normal...
av Tarsiger
apersson850 skrev:Skottkärrehjulet ligger i nedsänkningen under golven. I fälgens centrum ligger ett cellplastblock med plats för domkraft, hjulnyckel och specialnyckeln för de låsbara skruvarna.
Nu vill jag få fråga lite. Har efter punkteringen beställt en flaska tätningsmedel (för nära 400:-) till lagningssatsen, men den behövs ju inte ifall ett körbart nödhjul går att anskaffa i stället.

När du säger att skottkärrehjulet ligger i nedsänkningen så undrar jag om detta hjul verkligen har ordinarie hjuldiameter. Är det så? Jag antar att du med din benämning av hjulet mer åsyftar dess enklare kvalitet än dess mindre diameter.

När sedan Joskarl igår 22:01 säger att baljan har 6 cm för liten diameter för att rymma ett normalstort hjul (vilket nu är mitt ögonmåttsminne även av min MY12:a) så undrar jag om ditt skottkärrehjul verkligen ligger i nedsänkningen. Jag tror ju att inte att nedsänkningen på XC70 skiljer sig mellan varianter och årsmodeller och egentligen inte heller från V70. Av flera skäl är det inte heller rimligt med mindre än normalstor diameter på nödhjulet. Kan det då vara så att skottkärrehjulet är normalstort till diametern men så smalt i axiell led att det ryms OVANFÖR hjulbaljan men UNDER lastrumsgolvet? Där finns faktiskt ett mellanrum.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag TROR diametern är mindre på nödhjulet till XC bilarna. Det går i allafall att få plats med nödhjul i både XC70 och XC60. Du behöver själva hjulet och lite plastgrejjer, lär kosta ~3000kr vid "eftermontering" (uppskattat av min handlare).

/Martin
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Guru skrev:Att stå i skogen och verkligen behöva ett riktigt reservhjul är dock en ganska ovanlig situation. Faktum är att statistiken visar att det är fler som kunnat köra vidare i händelse av punktering då dom haft lagningskit kontra reservhjul.

Lagningskitet fungerar inte då däcket får för stor skada, antingen i slitbanan eller på sidan. Annars är det en ganska simpel operation.

Reservhjulet har dock flera faktorer som påverkar slutresultatet.
1. För lågt däcktryck. (Vet du vilket tryck du har i ditt 4 år gamla tempaspare i bagaget?)
2. Ingen låshylsa. (Eller trasig...)
3. Svårt att lyfta bilen med domkraften. (På skogsvägen finns ju risken att domkraften istället sjunker snarare än att bilen lyfter)
4. Orka lossa hjulskruvarna.
5. Få loss fälgen från navet. (Vi vet alla att det kan sitta rejält ibland)

Innan ni avfärdar dessa argument som icke-problem så tänk på att vi på forumen knappast är några snittkunder. Så att Volvo väljer lagningskit istället för reservhjul är inte enbart för att det är billigare och lättare utan också för att det ökar chansen att kunna köra vidare (med vissa undantag givetvis).
Tror inte det är billigare med lagningskit. Köper man in 10.000-tals tempaspare kostar nog inte ett sådant max 80 km/h skitdäck på en smal plåtfälg många kronor stycket för volvo jämfört med kompressor och lagningskit.

Det är mera en tidens trend att den nya generationen inte klarar av att byta däck, och även om de klarar att göra det så kan de inte tänka sig att smutsa ned sig utan vill överlåta det på en tränad professionell fackman.

Trenden är ju den omvända mot husrenovering där alla ska totalrenovera hela huset på egen hand, men på bilen går det åt andra hållet, där kan man inte ens byta däck längre.

När kommer "Den arga bilmekanikern" i TV4 rutan :mrgreen:
av Steff 99
Lästen artikel för ett tag sedan, där en Ford Mondeo ägare klagade på domkraften att den var så klen att den vek sig,
svaret från Ford var att domkraften var av engångstyp och efter användande vid en punktering skall den bytas ut.

Frågan är om denna domkraft också har hamnade hos Volvo, därför har man valt att ta bort och ersätta med lagningskit.

Nästa fråga ....Är man mer "matcho" om man byter däck själv ??... isåfall tillhör jag inte den kategorin, har inte bytt däck själv sedan T-Fordens tid det finns ju Volvo assistans och gummiverkstäder 8)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:Nästa fråga ....Är man mer "matcho" om man byter däck själv ??... isåfall tillhör jag inte den kategorin, har inte bytt däck själv sedan T-Fordens tid det finns ju Volvo assistans och gummiverkstäder 8)
Matcho eller ej, beror nog mera på hur gott man har om tid. Förlora halva dagen på att vänta på bärgning, bli släpad ur smålandsskogen tillbaka söderut ned till kalmar igen för däcksbyte, istället för att sätta på reserven köra norrut och komma i tid till mötena i Linköping.

Jag vet verkligen vad jag föredrar efter att ha provat bli bärgad. Men för alla ungar som inte åkt i hytten på en bärgningsbil är det säkert skoj.

Man kan ju i.o.f.s ta taxi/hyrbil, men då måste man ju senare ta sig till Kalmar för hämta sin bil senare och eftersom jag inte bodde där så känds det rätt onödigt.
Användarvisningsbild
av Guru
VolvoB20 skrev:
Tror inte det är billigare med lagningskit. Köper man in 10.000-tals tempaspare kostar nog inte ett sådant max 80 km/h skitdäck på en smal plåtfälg många kronor stycket för volvo jämfört med kompressor och lagningskit.
Glöm inte att man slipper skicka med domkraften, cellplasterna och skruven. Sen är det inte bara själva detaljen som kostar. Logistiken/montering kostar också.
Du skriver att du inte tror att det blir billigare med lagningskit. Jag säger tvärtom men jag tror inte, jag vet. :D
Steff 99 skrev:Lästen artikel för ett tag sedan, där en Ford Mondeo ägare klagade på domkraften att den var så klen att den vek sig,
svaret från Ford var att domkraften var av engångstyp och efter användande vid en punktering skall den bytas ut.

Frågan är om denna domkraft också har hamnade hos Volvo, därför har man valt att ta bort och ersätta med lagningskit.

Nästa fråga ....Är man mer "matcho" om man byter däck själv ??... isåfall tillhör jag inte den kategorin, har inte bytt däck själv sedan T-Fordens tid det finns ju Volvo assistans och gummiverkstäder 8)
Så är det, även Volvos domkraft ska enbart användas i nödfall (punktering).
Domkraften finns alltid som option men det är faktiskt inte VCC som bestämmer om bilen ska ha reservhjul eller lagningskit. Det är generalagenten i resp. land, dvs. VPS i Sverige. I vissa länder är det lagkrav, tex Australien och i Indien tom krav på TVÅ reservhjul! Nya Porschar i Indien passerar tullen med reservhjul nummer två i en påse i passargerarsätet...
Användarvisningsbild
av apersson850
Om inte min hjärna drabbas av akut fredagsdis för tidigt, alternativt att det gör som igår, ösregnar, så ska jag ta och göra en uppmätning och måhända också en fotografering av installationen av nödhjul i min XC70, så ni andra, som också anser att detta är det roligaste man kan göra en fredagskväll, ska ha något att gotta er åt.
Dock tänker jag inte plocka av något sommarhjul för att försöka dänga ner det i hålan under bagagegolvet, bara för att utröna hur omöjligt det kan vara. Kan möjligen sträcka mig till att prova med ett vinterhjul, ehuru de vid denna tid på året som man säger vilar sig i källaren.

Där har de förövrigt hamnat för min maskin, för skicka nån bil till verkstad bara för att byta hjul tror jag då aldrig jag har gjort. Antingen har de åkt upp i pelarlyften eller hissats med hydraulisk domkraft för denna aktivitet. Byter jag själv mellan sommar- och vinterdäck får nämligen även bromsarna sig en översyn samtidigt, och det är bra, för gör man det varje gång man gör ett sådant byte behövs det aldrig.

Däremot har jag varit med om att hjulskruvar inte gått att lossa efter det att bilen varit på verkstad av någon annan anledning, som dessutom föranledde demontering och montering av hjulen. De hade dragit åt så skruvarna gick inte att få bort. Och då menar jag inte med bilens verktyg, utan över huvud taget. När jag tog i med allt vildare verktyg slutade det till sist med att skruvskallen sprack. Krävde påsvetsning av något annat att ta i innan det gick att få loss hjulen. Så hade jag fått en punktering ute någonstans just när skruvarna satt på det viset hade det inte hjälpt om så hela kofferten var full av reservhjul.
Användarvisningsbild
av MartinS
Tummen upp Anders!

Jag har en fundering kring detta. Om nu man är så långt in i skogen och alltid är 100mil hemifrån, antagligen på semester med familj och packning. Var skall man göra av sitt vanliga punkade däck när man monterat reservhjulet? Det får ju inte plats i baljan iallafall. Skall man dumpa det, eller ringer man assistans och ber dom bärga ett däck medans man själv fortsätter i rätt riktning?

/Martin
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att moto[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling