- fre 11 maj 2012, 07:46
#644690
Att stå i skogen och verkligen behöva ett riktigt reservhjul är dock en ganska ovanlig situation. Faktum är att statistiken visar att det är fler som kunnat köra vidare i händelse av punktering då dom haft lagningskit kontra reservhjul.
Lagningskitet fungerar inte då däcket får för stor skada, antingen i slitbanan eller på sidan. Annars är det en ganska simpel operation.
Reservhjulet har dock flera faktorer som påverkar slutresultatet.
1. För lågt däcktryck. (Vet du vilket tryck du har i ditt 4 år gamla tempaspare i bagaget?)
2. Ingen låshylsa. (Eller trasig...)
3. Svårt att lyfta bilen med domkraften. (På skogsvägen finns ju risken att domkraften istället sjunker snarare än att bilen lyfter)
4. Orka lossa hjulskruvarna.
5. Få loss fälgen från navet. (Vi vet alla att det kan sitta rejält ibland)
Innan ni avfärdar dessa argument som icke-problem så tänk på att vi på forumen knappast är några snittkunder. Så att Volvo väljer lagningskit istället för reservhjul är inte enbart för att det är billigare och lättare utan också för att det ökar chansen att kunna köra vidare (med vissa undantag givetvis).
Lagningskitet fungerar inte då däcket får för stor skada, antingen i slitbanan eller på sidan. Annars är det en ganska simpel operation.
Reservhjulet har dock flera faktorer som påverkar slutresultatet.
1. För lågt däcktryck. (Vet du vilket tryck du har i ditt 4 år gamla tempaspare i bagaget?)
2. Ingen låshylsa. (Eller trasig...)
3. Svårt att lyfta bilen med domkraften. (På skogsvägen finns ju risken att domkraften istället sjunker snarare än att bilen lyfter)
4. Orka lossa hjulskruvarna.
5. Få loss fälgen från navet. (Vi vet alla att det kan sitta rejält ibland)
Innan ni avfärdar dessa argument som icke-problem så tänk på att vi på forumen knappast är några snittkunder. Så att Volvo väljer lagningskit istället för reservhjul är inte enbart för att det är billigare och lättare utan också för att det ökar chansen att kunna köra vidare (med vissa undantag givetvis).
__________________________________________________________
Volvo V90 D4 Momentum Advanced SE MY19 - Familje/pendlarbil Edition
D4204T14|AW TG-81SC|Osmium Grey|Teknikpaket|H/K|Charcoal läder
19" 5 -trippelekrad, Techmatt, Diamond Cut
20" 8-ekrad, Silver, Diamond Cut
Volvo V90 D4 Momentum Advanced SE MY19 - Familje/pendlarbil Edition
D4204T14|AW TG-81SC|Osmium Grey|Teknikpaket|H/K|Charcoal läder
19" 5 -trippelekrad, Techmatt, Diamond Cut
20" 8-ekrad, Silver, Diamond Cut