Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:
VolvoB20 skrev:

Det är nog bara i 08-land som det finns 24/7 öppna gummiverkstäder, vi andra får snällt vänta till måndag 0700 innan de öppnar.
Där jag befann mej vid min punktering var ca 60 mil från gränsen till 08-land...så du har nog en liiiiiiten förutfattad mening om tillgängligheten till Volvo Assistans
Inte alls förutfattad utan självupplevd. Jag fick stopp i Småladsskogen och det tog några timmar innan Assistans hade tagit sig dit ifrån Kalmar. Sen bogserade de mig till närmsta verkstad (som ju självklart låg i fel riktning mot ditåt jag var på väg).

Totalt tappade man ju duktigt många timmar jämfört mot att bara kasta på reserven ock fortsätta dit man skulle.
av kekke
hej när jag fick min nya my 12 xc70 så fans det inte reservhjul på pekte för försäljaren att det stod tamperspera på min ofert och jag vill ha det han sa att det kunne bli problem med plats för det man han fixat ett och det ligger nu i reserv hullet med lagningskiten i så jag ahr plats för båda han vill inte säga att det var så men det kunne jo vära en kostnad fråga med reservhjul i stället för kittet för 395 så tror jag hjulet koster ca 2000 och akn volvo spare 1500 per bil dom säljar då blir det penga
Användarvisningsbild
av apersson850
Punkt.

I bruksanvisningen finns omnämnt båda varianterna, både med lagningsburk och med nåt slags hjul. Jag som har demonterbart drag skulle installerat nåt slags fästrem till detsamma om jag inte haft reservhjul. Nu är det bara till att peta ner det, för det är såpass trångt att det inte kommer någon vart.
av Tarsiger
Steff 99 skrev:Efter ca 30år och 200.000mil i olika delar av världen råkad jag ut för punktering för ca 2år sedan , ringde Volvo Assistans, efter 30 min var han där...fixade bilen till en gummiverkstad där däcket byttes.....!
Ibland kanske vi förstorar problemet med att inte ha ett reservhjul.. :shock:
Efter något fler mil under något fler år än så har jag nog råkat ut för tiotalet punkteringar, bl a där Volvoassistans knappast kunnat undsätta eftersom jag med lånad nyckel låst en grind >2 mil bakom mig och inte visste var andra nycklar fanns. Om det nu ens fanns mobiltäckning. Så vilket "väntevärdet" (statistiskt begrepp) av väntetiden på assistansen är varierar säkert mycket mellan dem som skriver här eftersom bilarna används så olika.
av Tarsiger
apersson850 skrev:Min XC70 D5 AWD 2012 levererades med skottkärrehjul under golvet i bagaget. Kan inte minnas att jag särskilt beställde det.
Detta är mycket hoppingivande, för då bör skottkärrehjulet rymmas även i XC70 D3 AWD 2012. Undrar om man behöver något detaljnummer för att beställa ett sådant, för när man går in med reg.numret i återförsäljarens system så dyker bara lagningssatsen upp bland reservdelarna. Ligger nödhjulet nedsänkt i karossens runda urgröpning eller ryms det ovanför denna men under lastgolvet?

I den broschyr om XC70 som återförsäljaren tillhandahöll vid tidpunkten för min beställning så står det entydigt och med versaler på sidan 76 under Standardutrustning och under Hjul att det finns ett "RESERVHJUL: Tempa spare". Längst ner till höger på samma sida står MAJ 2011. Eftersom jag inte tittat där under lastgolvet före punkteringen nu i helgen så blev jag så klart förvånad, men vet också att broschyren inte innebär någon utfästelse. Kanske omnämndes lagningssatsen i beställningsspecifikationen?
av joskarl
Ett svar på trådskaparens fråga. I min XC 70 My 11 får inget normalstort hjul plats i baljan. Varken på höjden eller bredden. Baljan är för grund och ett ordinarie hjul har ca 6 cm större diameter än nödhjulet.
Användarvisningsbild
av apersson850
Skottkärrehjulet ligger i nedsänkningen under golven. I fälgens centrum ligger ett cellplastblock med plats för domkraft, hjulnyckel och specialnyckeln för de låsbara skruvarna.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]