Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RonniePersson
kamilenski skrev:
RonniePersson skrev:Lånar tråden lite:

Jag har en V70 2,4 D (163 hk) 2006:a med geartronic automatlåda. När jag köpte bilen, frågade jag om bilen hade partikelfilter (Jag köpte bilen av Helmia bil, Volvoåterförsäljare). De sa att bilen inte har partikelfilter, men i bilens instruktionsbok står det att den har det. Bilen är tillverkad i mars 2006, och uttagen i trafik i maj 2006. Nu har bilen rullat 17 450 mil. Någon som kan säga, om den har partikelfilter eller ej? Fordonsskatten är på 5957 kr/år, om det hjälper?

Mvh Ronnie
Den är med partikelfilter. Som min.
Okej, misstänkte det. Är det något som kommer att behövas bytas snart? Bilen är nu 6 år och rullat 17 450 mil. Fullservad sen den var ny, vid rätt miltal och tid. Alltid av samma mekaniker på Helmia Bil, volvoverkstad.
av kamilenski
Byte kamrem. Ev kan hjullagren fram behöva bytas ;-), automatlåda sköljning, kolla om bakrutetorkare funkar!
Iövrigt köra so galning en gång i veckan ;-)
Jag lägger in trean och gasar i 20-30 minuter. Det rensar PF! Jag känner inte för att byta den :-) . Bättre att gasa :-)
av RonniePersson
kamilenski skrev:Byte kamrem. Ev kan hjullagren fram behöva bytas ;-), automatlåda sköljning, kolla om bakrutetorkare funkar!
Iövrigt köra so galning en gång i veckan ;-)
Jag lägger in trean och gasar i 20-30 minuter. Det rensar PF! Jag känner inte för att byta den :-) . Bättre att gasa :-)
Inget oljud från hjullager än, kamremmen bytte Volvo-handlaren redan innan jag köpte den. Den är bytt vid 17100 mil. Automatlådan har jag låtit byta oljan i nu. Har haft bilen i drygt 2 månader nu, och är helnöjd. Har redan kört drygt 400 mil med den. Jag har inte märkt av att den rengjort partikel-filtret. Men inga varningsmeddelande har kommit, så jag antar att det fungerar som det ska. Däremot tycker jag den drar mer diesel än vad jag trodde. Ligger på 0,65 till 0,70 liter/mil vid blandad körning. Ska göra en långtur snart för att se vad den tar då. Vad är rimligt på ca 60 mil landsvägskörning? Jag hoppas på strax under 0,60 liter/mil. Bilen är som sagt en V70 2,4 D 2006:a med Geartronik automatlåda, 6-stegad.

Mvh Ronnie
av kamilenski
Min V70N-07 geartronic drar ca 0.74 vid blandat. Men tag tycker om att trampa gasen i botten ibland :)
av RonniePersson
kamilenski skrev:Min V70N-07 geartronic drar ca 0.74 vid blandat. Men tag tycker om att trampa gasen i botten ibland :)
Ja, det är ju det goa med diesel. Bottenvridet i motorn. Jag brukar lägga över lådan i manuellt läge, sedan trampa på. Ibland bara peta ner till 5:an, och bara känna suget som blir vid accelerationen. Motorvarvet ökar bara lite grann, men hastigheten desto mer :D Egentligen köpte jag inte en diesel för bränsleförbrukningen, utan för att jag älskar dieselmotorernas gång, med styrka på låga varv. Perfekt om man som jag gillar campinglivet med husvagn. Att dra husvagnen med dieselmotor i kombination med automatlåda är grejer det! :D Att bränsleförbrukningen är relativt låg är ju bara en bonus..

Mvh Ronnie
av kamilenski
RonniePersson skrev:
kamilenski skrev:Min V70N-07 geartronic drar ca 0.74 vid blandat. Men tag tycker om att trampa gasen i botten ibland :)
Ja, det är ju det goa med diesel. Bottenvridet i motorn. Jag brukar lägga över lådan i manuellt läge, sedan trampa på. Ibland bara peta ner till 5:an, och bara känna suget som blir vid accelerationen. Motorvarvet ökar bara lite grann, men hastigheten desto mer :D Egentligen köpte jag inte en diesel för bränsleförbrukningen, utan för att jag älskar dieselmotorernas gång, med styrka på låga varv. Perfekt om man som jag gillar campinglivet med husvagn. Att dra husvagnen med dieselmotor i kombination med automatlåda är grejer det! :D Att bränsleförbrukningen är relativt låg är ju bara en bonus..

Mvh Ronnie
Precis :)
:-)-)

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]