NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av IgelQott
Jag tänkte jag frågar de som är lite mer kunniga än mig, vet att det finns en massa sådant folk här.

Jag köpte nyligen en C30 1.8F -08, gått ca 7000mil

När jag köpte den tyckte jag den gick bra, vet ej vilket bränsle som var i den då, men den behövdes tankas direkt, så jag tankade i bensin 95, och den gick kanon vad jag kan minnas.

Sen gick jag över till etanol, och den började nästan genast gå dåligt, några symptomer var:
* Ojämn tomgång +/- 500 varv
* För låg tomgång, kan ibland dö vid frikoppling.
* Fördröjd gas respons.
* Ojämn kraft från motorn, märks tydligast vid 100-130 km/h, och ryckig på farthållaren.
* Ryckiga och ojämna växlingar

Jag reflekterade inte över bränslebytet så mkt, men jag tänkte jag skulle testa att tanka i bensin igen, och se om den gick bättre.

Resultatet är dramatiskt. Den går mjukt, jämnt och känns mkt mer hälsosam. Det återstår dock fortfarande problemet med farthållaren, att den rycker lite. Med rycker menar jag att den gasar, motorbromsar, gasar, motorbromsar etc etc

Men det är som natt och dag, vad kan vara problemet här ?

Tycker även den drar väldigt mkt, genomsnitt 1.1/mil med bensin och 1.3/mil på etanol, det är lite väl mkt för en mindre bil och med den lilla motorn tycker jag.

Det är iofs R-design med 18" fälgar, men ska det påverka bränsleförbrukningen så mkt ?
Användarvisningsbild
av mobe
Om köpt från firma och det är mindre än 6mån sen bara att gå tillbaka.
av IgelQott
att den drar mkt är minsta problemet, men körsätt är normalt, pendlar från halmstad till laholm, 6 mil totalt per dag, 90% motorväg 120km/h.

Ja den är köpt på firma, dock i göteborg, ska in och felsöka den på den officiella volvo här nere, så får vi se vad de säger.

Jag kan inte förstå hur en bil kan gå så dåligt på etanol som faktiskt är gjord för det, medans går klockrent (nästan) på bensin.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag skulle tro att apteringen inte fungerar så att den får för lite bränsle på etanol.
av johan7230
Apteringen från bensin till etanol funkar inte..mitt råd är att köra slut på bensinen...tanka fullt etanol och köra till en Volvoverkstad så dom får nolla alla värden i datorn...den troliga anledningen är att bilen tror att det är bensin när du körde etanol..därav felaktigt bränsletryck...så som tex motorstopp.
av johan7230
..har haft liknande problem som dig..dock inte så allvarliga....bilen måste lära in sig på nytt bränsle när man byter..står även i instruktionboken...byte av bränsle skall bilen köras i jämn hastighet tex 80 km/h i cirka 20 minuter...så den fattar vad det är för soppa i.
Min C30 f drar 0,85 på bensin...och 1,1 på E85.
av IgelQott
Aa har läst det, dock så var det exakt samma symptom under 6-7 fulla tankar av Etanol, utan förändring, så antar att det inte är problemet.

Den gick som en dröm sekunden efter den fick bensin i sig istället, så något känns fel.
Användarvisningsbild
av Perra83
Fungerar det att koppla bort batteriet typ över natten för att adaptionen ska nollas eller är det Volvo nästa kanske? Har läst att man kan ta bort en säkring och på det viset nolla datorn.
av johan7230
1,8 f kan ibland ha problem och lära in...mitt förslag är fortfarande att lämna den till Volvoverkstad och nolla datorn...bilen kan bli knäpp om man skiftar bränsletyp ofta.kör etanol sommarhalvåret och bensin vinterhalvåret...annars kan det vara eventuellt skitigt spjällhus...finns trådar hur man gör rent själv...eller igensatta spridare..lycka till.

Min V50 med 17" hjul ska ha 205/50-däc[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är […]

Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är[…]

Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]