Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bewsfroe
Min reservnyckel till bilen verkar lida av något problem. Själva gummigreppet utsöndrar något slags klet. Har provat att tvätta med tvål och ljummet vatten. Dock fortsätter den att bli kletig.

Kan det vara så att transpondern innehåller någon vätska som håller på att läcka ut? Eller är det måhända oljor i gummit som kommer fram?

Tänkte att om det nu e transpondern så kan det ju va läge att åtgärda problemet så inte nyckeln slutar fungera?
Någon med erfarenheter kring detta?
Användarvisningsbild
av Vojje
Kan den ha kommit i kontakt med ngt lösningsmedel, lacknafta, thinner etc.?
av Arnold
Det är ett märkligt fenomen. Jag har samma problem med två av mina nycklar. Det är aldeles kletiga. Det verkar som om gummit löser upp sig själv.
Användarvisningsbild
av Funk
Prova att smörja in nyckeln med vinylglans så brukar fenomenet upphöra.

/Thomas
av VolvoNisse
Har haft samma problem med ena nyckeln, fast den hade tuggmärken, så jag har en liten misstanke om att en hund ätit upp nyckeln nångång och att det är därför den blivit så efter att den kommit ut ur hunden... även ratten var kladdig, troligen samma hund som slickat på ratten.

Bytte ratt och beställde en ny nyckel. :-)-)
Användarvisningsbild
av jockas
Har upplevt det på äldre V70 utan fällnyckel. Nyare SAABar verkar ha liknande problem!

Dålig plast i nyckel som löses upp av olja från fingrar typ.

Ny nyckel är nog det enda som hjälper tyvärr!
Användarvisningsbild
av Vojje
Vojje skrev:Kan den ha kommit i kontakt med ngt lösningsmedel, lacknafta, thinner etc.?
Precis! Men det kan så klart lika gärna vara proffsmecken som hemmapularen som är skyldig.
Bromsolja, motorolja, glykol och allt vad det kan vara. Använd handskar eller tvätta händerna.
av xxargs
Eller så har man råkat ut för felblandad plast som börja svettas mjukmedel (ftalater) efter ett tag...
speciellt gummiliknande mjukare plaster tendera börja 'blöda' efter en tid och ibland i kombination med felaktig/för mycket släppmedel från tillverkningens gjutform som nu ingår som en del av plastdetaljens yta.

har det väl börjat så går det inte att tvätta bort eller på något annat sätt fixa det så det är själva plasten som utsöndrar ämnena.

Att själva transpondern skulle börja läcka är tämligen osannolikt och är det knappceller som batteri så är det extremt sällan att de läcker och är det dessutom av Lithium-typ (mycket troligt) så läcker de aldrig då elektrolyten i dessa är delvis fast och en del av är av eterliknande karaktär och gasar väldigt snabbt iväg ungefär som torkande aceton om det skulle vara en skada på batteriet
av llesrof
Chipet i nyckeln har väl ingen egen strömkälla? Det drivs av radiovågorna från antennringen precis som vilket RFID som helst. Alltså sitter det inget batteri i bilnycklarna om nyckeln inte fungerar som fjärrkontroll också.

Nycklarna till min S70 svettades och det hjälpte inte att tvätta dem. Om jag inte minns fel så kändes knapparna till elhissarna lite klabbiga också. De hade också en slags gummerad yta.

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]