Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eureka
Volvo S60 T5 - 05 (21.500 mi)

Tror aldrig denna historien kommer till ett slut, har nu gått snart en månad sedan min bil tvärstannade mitt i en rondell rusningstrafik Fredagen den 13é passande!
Bärgades till en liten verkstad för att snabb konstatera fel och jag kunde knappt sova under helgen.
Bilden dog så att den tappade gas och började bluddra när jag gasa till dog den, kunde inte starta men ngn gång starta den lite för att sedan bluddra och dog igen.
Verkstaden tog ut felkoder som sa: bränsletryck permanent lågt, imobilizer samt ngt mer om bränsletryck. Han konstaterade att det var bränslepump!
Sagt och gjort beställde jag en från Jönköpings bildemontering den hade bara gått 300 mil, han bytte den men fick aldrig igång bilen. Nu hade den stått där i 1,5 vecka och han fick inte igång den trots bytet så han satte tillbaka originalpumpen. Vi beslöt då att bärga den vidare till Mekonomen bilverkstad 2 mil därifrån. Dem körde feltester och efter mkt felsökningar så hittade dem en slags styrbox vid bränslepumpen som hade ärgat, så dem bytte denna och nu startade bilen!
Jag hämtade den och hann väl köra 4-5 mil för att sedan känna att på tomgång så börja den dala så jag gasade till och då dog den, starta på nytt och den startade inte.. väntade några sek och sedan gick den igång! Provade gasa upp lite och fick då massa avgasknallar, men då det var Fredag och helgdagar Må-Ti kunde jag inte heller vara utan bil så jag körde hem den och gasade aldrig upp den utan höll mig på låga varv inga problem.
På Lördagen körde jag en runda då lös motorlampan och jag kunde inte accelrera utan att den slog bakut efter 2.500 varv, på Onsdagen lämnade jag åter in den på Mekonomen och efter felsökningar och felkoder på Bränsletryck så bytte dem filter + satte i den nya pumpen igen.. dem provkörde och nu gick den som den skulle enligt dem!
9000 kr + pump 1700 kr fattigare så var jag äntligen glad att fått tillbaka bilen och gav den en redig Diamant tvätt i bilhallen... men lyckan som varar!!!
Under helgen åkte jag till stan 1,5 mil på vägen hem så märkte jag när jag låg på 6:an att den tappade som att man släppte lite på gasen, jag provar att växla ner och dra på lite och märker att den hackar till. När jag får möjlighet på ettan, tvåan att accelrera så märker jag att den hugger till som innan fast nu lite högre upp i varven!
Inga lampor eller felmeddelanden, så jag tänkte att det kanske har med Magnetventilen att göra som jag försökt läsa mig till och tänkte som att imorgon lämna in den för att få den utbytt eller i alla fall se till att bilen går som den skall med tanke på att jag betalat närmare 11000 kr nu!
Men när jag var nere i affären och på väg hem ställde jag bilen för att se massa oljespår från bilens högra sida tittar då under bilen och ser att det är en stor samling olja och det droppar från höger fram!
Kör in den i garaget och där har den nu stått sedan dess, vad fan kan det här bero på nu då? Verkar inte vara styrservo olja utan motoroljan som läcker, det droppar konstant ganska brett med 3-4 droppar / 5 sek kollade oljenivån med oljestickan och den ligger mellan de 4:a kryssen vet inte vad den legat på innan men jag vet att den drar olja och jag fyller då och då, inte som med Saaben där jag fick slänga i 1 Liter / 40 mil dock.

Startade bilen nu i kväll och inga varningslampor lyser så kan jag köra den till verkstaden imorgon? Och vad kan det vara... är det ngt som har med de första problemen jag haft tro, ngt som hänger ihop ?

Skall man betala för felsökning varje gång när det uppenbarligen inte är hjälpt med det dem åtgärdat :(

Mår piss kan jag säga
Vojje skrev:
eureka skrev:Vad innebär det i kostnad ? 10.000 till
Max 100:- + byte
Har pratat med några och dem säger att man ev måste ta ner hela motorn osv, det är ju priser runt 10.000 kr för ett byta av en packning för 100 kr..
Stämmer det är det så illa ?
eureka skrev: Har pratat med några och dem säger att man ev måste ta ner hela motorn osv, det är ju priser runt 10.000 kr för ett byta av en packning för 100 kr..
Stämmer det är det så illa ?
Nej, så illa är det lyckligtvis inte :D
Det dyraste är ju packboxen mellan växellådan och motorblocket.

MEN om din läcker på högersidan så slipper du det! Då är det förhoppningsvis någon av packboxarna på vevaxeln eller kamaxlarna som släppt eller pajat. Kan annars vara något oljerör, trågpackning eller liknande, men de är inte allt för dyrt eller svårbytt heller.

Annars, är det säkert att det inte är servoolja? En servoslang har gått på min bil en gång...

Edit: Angående verkstadens debiteringar.

Saker och byten som görs som INTE hjälper mot det problem som du lämnat in bilen för att åtgärda ska du inte behöva stå för. Om du lämnar in bilen för felsökning av trasig elspegel ska de ju inte byta ut hela dörren så att säga... Felsökning däremot, vilket jag misstänker en stor del av summan där innehåller, är ju däremot något man inte kan göra något åt. Har det gått åt den tiden för att hitta felet så har det, MEN om de inte avhjälpt felet med den felsökning borde man inte behöva betala för den tiden heller. Däremot 10 timmars felsökning för att byta en säkring skulle däremot vara rimligt om det nu löste problemet.
Tack för svar, har inte fått ngt mer besked än att dem ytterligare felsökt och får samma felkoder ang bränsletryck för lågt. Det enda som återstår att byta nu är Bränslenivågivaren! Så det är 3:e gången dem får ta isär skiten men om det nu inte fungerar efter detta så är det Volvo som får ta över då dem inte längre har ngn aning om det!
Vilket blivit en summar över 10.000 kr för mig då ej inräknat bensinpump som jag själv köpte separat, men filter och en styrbox 1100 kr + 20 l Bensin á 240 kr resterande är för jobb och felsökning samt byte av bränslepump!
Då har jag inte betalat för sista gången den är inne nu.. skall jag då ta den till Volvo sedan så får jag ju pynta lika mkt för att dem kommer göra samma saker, felsökning, bränslepump och ja allt sedvanliga som redan är kollat!
Att inte Volvo kan vara lite mer hjälpsama om problemet när Mekonomen ber dem kan jag väl tycka är synd men den som blir lidande i detta läget är ju bara jag "kunden" att jag är idiot som inte lämnar till Volvo direkt kan tyckas, nu har jag alltid haft min Mekonomen för service och reperationer så för mig känns dem personliga, hade bilen varit inom garantitid osv hade det varit en annan femma.
Jag har alltid använt mig av märkesverkstad, speciellt vid felsökning. Vet inte var i landet du bor men så länge jag har undvikit Bilia i alla dess former har jag varit nöjd.

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]

Körde den genom biltvätten. Blev vä[…]

Jag hämtade nyligen ut min bil (-17 Volvo V60[…]

B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]