Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
VolvoNisse skrev:Har själv en V70 -2001, det är bara att öppna termostathuset, de 2 skruvarna som sitter uppifrån, sen bara att byta ut termostaten och packningen.
Lite kylvätska går förlorat.
:-)-)
/VolvoNisse
Typ så. Först och främst ska maskinen svalna av. Tappa sedan ut någon liter vätska från dräneringshålet vänster fram vid kylaren. Insex, tror jag.
Återanvänd om du vill. Ta bort översta kamremskyddet och öppna huset. Torx 30 och 40. Möjligt att tvärbalken är något i vägen. Lossa högersidan och för undan så du kommer åt att skruva. Lägg i termostaten på samma sätt som den gamla. Du har nu möjlighet att också byta temp.givare (300-400:-).
Vojje skrev:
VolvoNisse skrev:Har själv en V70 -2001, det är bara att öppna termostathuset, de 2 skruvarna som sitter uppifrån, sen bara att byta ut termostaten och packningen.
Lite kylvätska går förlorat.
:-)-)
/VolvoNisse
Typ så. Först och främst ska maskinen svalna av. Tappa sedan ut någon liter vätska från dräneringshålet vänster fram vid kylaren. Insex, tror jag.
Du har nu möjlighet att också byta temp.givare (300-400:-).
Vojje skrev:Nej, det är inte sant. Du får antagligen byta termostat. Om du vill kan du även passa på att byta temp.givaren som också brukar samsas i termostathuset.
Vad har denna för funktion och varför så angelägen om att man kan "passa på" att byta denna när man ändå byter termostat?
Användarvisningsbild
av Vojje
Well, det är mer som ett tips för de som vill passa på när kylarvattnet är tappat och man ändå har huven öppen.
Jag personligen gör inte det eftersom jag är smålänning.
Temp.givaren ger ditt instrument och motorstyrningen info om vattentempen.
Användarvisningsbild
av Vojje
Bewsfroe skrev: Enligt Volvo i stan säljer dom mycket av denna givare...
Det är för att alla läser Vojjes tips (och går på dem :lol: ).

Jag tror nog att termostaten ballar ur mer frekvent än givaren.
B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]