Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tobbz
Har en v70 T5 -98 som det vibrerade/small i med dom gamla skivorna.
Tog av dom idag och såg tendenser till sprickor, köpte nya volvo orginal och skicka på och behöll dom "ny" gammla beläggen.
Vibrationerna finns med dom har minskat drastiskt.
Framskivorna kan man inte se att dom är dåliga eller sprickor i.
Vad mer kan göra att det vibrerar mycket vid inbromsning ?
av *pettson*
Man använder inte använda belägg om dom härdat, alltså om dom varit med om några bromsar så att dom blivit varma. Släng dom eller använd dom som bokstöd, men använd dom INTE på nya bromsskivor. Alla nya skivuppsättningar utgår ifrån nya belägg. Skivor och belägg ska slitas in ihop.
Det finns många saker som kan ställa till det om problemet är kvar efter nya belägg. Provat med andra däck? Inte helt ovanligt med stommar som är något vridna i hjulet. Det känns inte vid normalkörning och inte vid balanseringen. Men märks väldigt väl när stommen pressas ihop som när man bromsar. Gäller mest fram dock.
av Tobbz
Det är väll bara och traska och köpa nya belägg då, men även om det inte behövs så kan dom verkligen ge upphov till vibrationer ?
Om framskivorna är dåliga, "MÅSTE" man se sprickor eller kan det vara sprickor inuti ?
Användarvisningsbild
av js1
Det behövs inte många hundradelars variation i kast eller tjockleck på en skiva för att det ska vibrera vid inbromsning. Dessa små avvikelser kan du knappast se för blotta ögat utan måste mätas upp. Nu har du ju nya skivor som bör vara ok såvida du inte idiotbromsat dom glödheta direkt. Följ råden du fått. Det är viktigt att navet är helt rent när du monterar dom nya skivorna.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
Alfredo skrev:Jag har aldrig haft problem med Biltemas belägg.
Och jag har haft världens strul med dom likasåna ett antal av mina vänner :) Får hoppas du fick bättre exemplar ;)

Enklast är väl skaffa delen via en bilde[…]

För din årsmodell säger använ[…]

Urkopplad kabel/rör?

Diesel? Är slangen är hård plast[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är […]