Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
BRUTUS skrev:Jag kör själv 16v och har trixat en del med e85, blev efter besiktningen tvungen att byta spridare till större och köpa en justerbar btr, p,g,a att lamda värdet slog i taket, bilen gick för snålt med e85, lampdan orkade inte styra upp bränslet istället gick den sönder, en av besiktnings gubbarna sa att detta är vanligt, han har själv kört med e85 i 10 år, så jag fick tipsen av han att byta till ovan nämda spridare och btr, spridarna ger 335 vid 3 kg, orginal ger 300cc.
Tack för den informationen, då blir det väl en ny Lamda i alla fall.
Tanken med det hela är inte att köra på etanol egentligen, utan det började som ett test för något år sedan när bränsleförbrukningen "sköt i höjden". Jag har ju kört 100% E85 utan konventering, men nu efter diverse felsökning och reparationer så går den knappt på 50/50 blandingen. Så jag är ju på "rätt väg" i alla fall med förbrukningen. När jag köpte den kunde jag köra på c:a 1L/mil vid längre körningar (kör bara korta sträckor normalt) och det ska jag försöka komma ner till igen. Sedan kanske det blir tal om eventuell konventering. Har bara 6km till jobbet (enkel väg, bara landsväg) så jag kör max 500 mil om året,så der är ju ingen ekonomi i att "krångla" med E85. Anledningen till att jag har så stor bil är att jag kör med släp ganska mycket (eldar med ved) och har en båt med registrerad trailer (1500kg) som väger fullastad c:a 18 - 1900kg, Så den får slita tungt ibland. Då gör 16V motorn nytta.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av BRUTUS
Glömde skriva att toppen är portad och n9 kamar, även ett varvtals chip från folkraceshop sitter i boxen.....bilen är bromsad med 50/50 e85 till 211 hkr på hjulen och ett vrid på 374nm vid 7200 rpm.
Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev:Har beställt grenrörspackning, ska försöka byta den i helgen. Hoppas att det inte är sprucket eller nåt. Nackdelen med 16V-motorn är att den inte är så vanlig, Det är nästan alltid att det "får beställas" så fort man ska köpa något.
Plockat bort grenröret idag. Inga problem med muttrarna, lossnade fint. Dom tre bakre satt löst, så då tänkte jag att där är där det läcker. Lossade skruven till "fjädern" vid växellådan så kunde böja ut och ta bort grenröret.det hade nog läckt lite vid dom bakre bultarna men det fattades en bit på 5 - 6mm vid den främre bulten, så nog har det läckt i alla fall. Dom flesta pinnbultarna följde med ut, så jag skulle vara smart och ta bort tre bakre som var kvar så det skulle vara lättare att göra rent. På med dubbla muttrar och dom två gick lätt men den tredje lossnade inte utan jag skruvade ut muttrarna så den yttre föll ner i främre avgasröret. Hörde bara ett "pling" och letade förtvivlat efter den, men den ligger säkert nere vid katten. FÖR H--E GUBBAR, SÄTT PAPPER I HÅLEN!!!. Ska skruva bort främre röret i morgon förmiddag och tömma det. För övrigt gick det bra. grenröret var helt och fint och skevade ingenting.
Hela eftermiddagen tillbringades i vårt (Halmstads) fina äventyrsbad med frugan ena dottern och alla fyra barn-barnen. Så nu är man riktigt ren också och humöret på topp igen (efter en "downperiod" i förmiddags

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Plockat bort grenröret idag. Inga problem med muttrarna, lossnade fint. Dom tre bakre satt löst, så då tänkte jag att där är där det läcker. Lossade skruven till "fjädern" vid växellådan så kunde böja ut och ta bort grenröret.det hade nog läckt lite vid dom bakre bultarna men det fattades en bit på 5 - 6mm vid den främre bulten, så nog har det läckt i alla fall.
Jo nu är det bytt. Nya packningar och muttrar och främre avgasröret är tömt (jo muttern låg där) När jag startade motorn blev tomgånger hög (c:a 1500 - 2000rpm) och den gick inte ner trots jag väntade tills den blev varm. Efter att ha kört någon km är tomgången som vanligt igen. Hem och nolla felkoder (2-3-2 och 2-1-2) körde jag en runda till med en fullgas acceleration upp till 5500rpm på varje växel, hem och kolla felkoder igen 1-1-1 :shock: :D ??:-/ . Vad gör jag nu. Den felkoden har jag aldrig haft tidigare. Nu ska jag i alla fall köra och tanka fullt, sen får jag hålla båda tummarna både hårt och länge.
jaka skrev:Hej!
Har du bytt lamdasond?
Som jag har skrivit tidigare i tråden sitter där en c:a 2år gammal Biltema 399 kronors.

Någon som vet varför tomgången blev så hög? Den vandrade från 1500 upp till 2000rpm, föll sedan ner till1500 för att vandra upp till 2000 igen

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Hem och nolla felkoder (2-3-2 och 2-1-2) körde jag en runda till med en fullgas acceleration upp till 5500rpm på varje växel, hem och kolla felkoder igen 1-1-1 . Vad gör jag nu. Den felkoden har jag aldrig haft tidigare. Nu ska jag i alla fall köra och tanka fullt, sen får jag hålla båda tummarna både hårt och länge.
Kollade felkoderna i kväll igen,1-1-1. Kan man börja släppa taget om tummarna nu,tro?

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev:
Hem och nolla felkoder (2-3-2 och 2-1-2) körde jag en runda till med en fullgas acceleration upp till 5500rpm på varje växel, hem och kolla felkoder igen 1-1-1 . Vad gör jag nu. Den felkoden har jag aldrig haft tidigare. Nu ska jag i alla fall köra och tanka fullt, sen får jag hålla båda tummarna både hårt och länge.
Kollade felkoderna i kväll igen,1-1-1. Kan man börja släppa taget om tummarna nu,tro?

Mvh
Lennart
Tillbaka på ruta 1 :evil: Körde inom Bilprovningen på väg hem från jobbet. Dom var snälla och "stack emellan" och kollade avgasvärdena
CO, 0,75
HC 136
Lambda 1,34. Hade blivit ombesiktning om det varit "riktig" besiktning och bilen varit såld 4 månader senare.
Jag har kört omkring några dagar med en digital voltmätare i lambda kontakten, visar rätt, 0,3 - 0,7V. Så det verkar fungera. Bilprovaren trodde att värdena skulle bli bättre med en ny katalysator, eftersom jag har kört med "hög CO" i flera år, men det kan väl inte ha med bränsleförbrukningen att göra. Han påpekade även att syrehalten i avgaserna var lite hög. Är det Lambdavärdet han menar då?. Kan det vara så att Lambdasonden visar fel till voltmätaren, så jag ska behöva byta den igen? Bränsleförbrukningen ligger kvar på c:a 1,5l/mil, trots att bilen "känns" snålare. Några idéer någon, det börjar bli tungt. :cry:

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Kan det vara så att Lambdasonden visar fel till voltmätaren, så jag ska behöva byta den igen? Bränsleförbrukningen ligger kvar på c:a 1,5l/mil, trots att bilen "känns" snålare. Några idéer någon, det börjar bli tungt.
Kollade felkoder i morse. 2-1-2. 3-1-1, efter en vecka med 1-1-1. Kan det vara lambdasonden det är fel på? Fast det visar rätt på voltmätaren? F--n också. Jag trodde jag var på "rätt väg"
En annan sak. Ska där vara en "motorstyrningslampa" i hastighetsmätaren på min bil? GLT 16V -88B. en jobbarkompis har en likadan bil (-88b, 16V fast Sedan) och han har en lampa som lyser.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av päpplet
Jag har aldrig haft en lambdalampa i någon av mina 88or (har haft 3 eller 4st 88B)
Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev:
Kan det vara så att Lambdasonden visar fel till voltmätaren, så jag ska behöva byta den igen? Bränsleförbrukningen ligger kvar på c:a 1,5l/mil, trots att bilen "känns" snålare. Några idéer någon, det börjar bli tungt.
Kollade felkoder i morse. 2-1-2. 3-1-1, efter en vecka med 1-1-1. Kan det vara lambdasonden det är fel på? Fast det visar rätt på voltmätaren? F--n också. Jag trodde jag var på "rätt väg"

Mvh
Lennart
Kan en inkopplad voltmätare göra så att lambdan fungerar sämre? Jag hade voltmätaren inkopplad några dagar (med en 2m lång 1,5mm² kabel) för att kolla den. Den visade ju rätt (0,3 - 0,7V), men kan den störa funktionen? den satt kopplad när jag var och kollade värdena på Bilprovningen och när jag fick felkoderna, men efter jag tog bort voltmätaren (och kablen) och "nollade" har det varit 1-1-1 igen. Har inte kollat värdena igen på Bilprovningen, men visar det inga fel, bör den ju vara Ok, eller? I så fall tog den "en himla massa" bensin dom dagarna jag körde med mätaren i.

Mvh
Lennart
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 24
Val av motorolja

Jag har kört min 745-a (B234F 16V) på B[…]

Idag provade jag att låta tändningen va[…]