NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VallaWivan
Ja nu kan jag betydligt mer om framhjulslagret. Det sitter i princip helt oskyddat i hjulhuset och lagerändarna hålls täta av hjullagrets sidotätningar. Det är garanterat vatten som föstör lagret. Vi som äger en V50 tillsammans med alla andra som har samma lösning på framhjulslager, får nog vänja oss vid att byta lager lite då och då. Naturligtvis beror det på kvalitén på lagret hur ofta ett byte måste göras.
När man byter lagret skall man bara skruva ner allt som finns i hjulhuset, broms, styrstag, spindelled och stötdämparen för att få loss hjulspindeln så att man kan lägga upp den i pressen och använda en presskiva från Volvo för att få bort det gamla lagerenheten och sätta dit den nya.
Lagerenheten kostar ungefär 1600:- och man kan fråga sig vad hela bytet kostar på verkstad?
av VallaWivan
Nu är hjullagret, eller hjulnavet eller huben bytt och min kära V50 går tyst och fint. Utan press och pressverktyg hade det aldrig gått. När pressen visade 5-6 ton släppte det gamla lagret och det var bara att pressa ut hjulnavet ur spindelhuset. Montering är tvärtom spindelhuset pressas över hjulnavet. Hjullagret är så listigt konstruerat så att själva hjulnavet är den inre ringen i lagret. Vad gör inte konstruktörerna för att få färre saker i produktion. Tyvärr så sitter framhjulslagren ganska öppet i hjulhuset och blir exonerade för vatten och grus så nu är det bara att vänta tills höger skall bytas. Kvalitén på lagret betyder mycket hur länge lagret håller.
Historia
Det började för ett år sedan med att jag hörde ett ljud när jag bytte fil på motorvägen. Det gick inte att avgöra om det var höger eller vänster hjul som lät. Dubbdäcken maskerade ljudet och vid bytet till sommardäcken sä lät det alldeles förskräckligt i bilen. Ljudet var ett mycket högt däcksbrus, det var inget metalliskt ljud och det lät nästan inget vid låg hastighet. Det lät mer vid högersväng än vänstersväng. På grov asfalt lät det mer än på slät asfalt. Vid en närmare undersökning av framhjulen visade det sig att vänster fram var glapp i lagret.
Nu är lagret demaskerat och det består av ett tvåställigt kullager, alltså inga pinnar som kan ställa sig på tvären.
Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]

Felkod

De flesta bilderna är på EGR. Felkoden […]