NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ThomasT
#590356
Camel skrev:Jag har kört med olika Ford etanolbilar sedan 2003. Jag har erfarenhet av flera 1,6 FFV och 1,8 FFV. Den senare är samma motor som sitter i V50 1,8F. Alla dessa ford-bilar jag kört har motorgången varit dålig på. Tjuvstopp, tvekan vid gaspådrag, ryckningar, osv har varit vardagsmat. När jag köpte den nuvarande bilen V70II 2,5FT och jämför motorgången så går denna helt utan problem på etanol. Motorstyrningen verkar vara mycket mer sofistikerad än Fordmotorerna. Kallstart, varmstart, accelerationer, dellast, hög fart, låg fart. Allt är ok och det finns aldrig någon tvekan eller tendens till dålig motorgång. Den är dessutom starkare på etanol än bensin. Jag tror helt enkelt att 1,8F-motorn inte anpassats lika bra till etanoldrift i sin motorstyrning som 2,5FT. Det gäller iaf Fordbilar.
Vad jag har förstått så har Volvo satt egen motorstyrning på 1.8F'en.

.
Användarvisningsbild
av Camel
#590424
Hårdvaran på centralenheten till motorstyrningen är samma på V50 1,8F och Focus 1,8FFV. Om mjukvaran är samma vet jag inte.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#590501
Camel skrev:Hårdvaran på centralenheten till motorstyrningen är samma på V50 1,8F och Focus 1,8FFV. Om mjukvaran är samma vet jag inte.
Har du kollat själv?

Jag antar att verkstadsgubben pratade i nattmössan då han sa det då...

.
Användarvisningsbild
av Camel
#590523
Japp, styrenheterna ser lika ut på utsidan. Givetvis med olika dekaler. Har inte kollat om mjukvaran skiljer. På Volvos "egna" motorer används styrenheter som ser helt annorlunda ut.

Kolla t.ex. foto på bildelsbasen:

V50 1,8F:
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=19817952
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=18021113

Focus 1,8FFV:
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=22234184
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=20876911
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=22049458
Användarvisningsbild
av ThomasT
#590739
Camel skrev:Japp, styrenheterna ser lika ut på utsidan. Givetvis med olika dekaler. Har inte kollat om mjukvaran skiljer. På Volvos "egna" motorer används styrenheter som ser helt annorlunda ut.

Kolla t.ex. foto på bildelsbasen:

V50 1,8F:
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=19817952
Och där har vi förklaringen.... "Made in Spain"!!!!!

.
Användarvisningsbild
av Camel
#590838
ThomasT skrev:Och där har vi förklaringen.... "Made in Spain"!!!!!
calidad en español.... :wink:
Användarvisningsbild
av _lucifer_
#591272
Rådlös skrev:Hur dör den när man trycker ner kopplingen? Tvärdör eller bara varvar ner försiktigt och stannar?
Jag har en V70 2.0F -08, men har inte några sådana problem. Men jag har en hyopotes på, som jag ser det, något tänkbart fel.
Eftersom kopplingspedalen är kopplad till startfunktionen, man kan inte starta motorn om inte pedalen är nertryckt, i alla fall i min bil, så kan jag mycket väl tänka mig att det är någon glappkontakt eller dålig reläfunktion etc. etc, i pedalen som bryter av strömmen till motorn.
Att hålla på med nya program i styrdatorn och annat är ganska meningslöst om det är ett "mekaniskt" fel i en kringutrustning.

Detta är som sagt ett "höftskott" från min sida och jag har inget exempel att undersöka, men jag har jobbat en hel del med elektronikmontage m.m så jag hämtar lite erfarenhet från det området.
Körde jag t.ex. sakta med bilen vid en parkering och frikopplade så gick varvtalet ner mot 100-200 rpm varvid motorn ibland tvärdog, inte alltid.

Upptäckte en ny "feature" under de sista dagarna med bilen. Har alltid tankat full tank tidigare, så jag har inte märkt det förr. När jag snåltankade (ca: 10 liter) så rörde sig inte tankmätaren. Inte föränn jag hade parkerat, kom tillbaks och startade bilen igen efter någon timme så steg mätaren några pinnar extra. :)

Jag började vara lite småless på att alltid hitta nya krämpor, så det känns skönt att ha blivit av med åbäket.
av DavidC
#593840
Hade inne min bil för vanlig 1000-milaservice häromveckan. Nämde ju tidigare att bilen blev bättre med den där rengöringen. Nu byttes ju luftfilter och mjukvara uppdaterades (påstår kvittot iaf) och nu går bilen som en klocka. Ingen svaj på varvet. Kan det varit luftfiltret?
av janroc
#619468
Hade samma problem, nu fukar den ok.
Bilmeckarn fixade följande.

Rengöring av spjällhus för insprutningsrör

Nerladdning mjukvara styrenhet
Upggradering av ECM

ECM bensin uppgrad

//Janne
av johan7230
#643124
Har samma problem som alla ni ovanstående...hade den inlämnad i höstas..gjorde dom en uppgradering..gick sen klockrent i 7 månader...varvtalet är ok..ibland dippar ner till 500 varv när man bromsar in vid tex rödljus eller korsning..men sen ibland bara tvärdör..händer endast när jag bromsar in till stopp...har hänt ett antal gånger sen mars i år...ska lämna in den på 8000-milaservice på tisdag..får se vad dom säger,har gjort rent spjällhus så gott det går utan att plocka bort den...C30 1,8 f..suck.
Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]

Felkod

De flesta bilderna är på EGR. Felkoden […]