Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av espii
#64164
Det blir ett långt inlägg detta. Hittade ingen här som verkade ha haft samma problem - men man kan ju alltid hoppas att någon orkar läsa det.

Min mor har en XC70 2.4T från 00 som har rullat omkring 10000 mil. Den köptes begagnad och efter någon månad lade hon märke till att den började bli svårstartad.

Det knepiga är att bilen går igång och varvar sedvanligt upp till normalt tomgångsvarvtal, för att sedan, alldeles efter att den varvat upp varva ner igen och slockna. När detta händer kan den ibland vara _väldigt_ svår att få igång igen. Det kan behövas 20-30 försök à 15s drag med startmotorn innan den startar igen. Ibland (ytterst sällan) går den igång efter fjärde eller femte försöket om man gasar på lite medans man vrider om nyckeln.

(På sistonde - om man inte gasar upp bilen innan man stänger den - är den i det senare läget - att den alltså inte startar alls. I början gick den igång för att sedan dö, men det har försvunnit nu senaste tiden, vet ej när detta skedde)

Detta problem avhjälps _helt_ om man gasar upp motorn till 2-3 tusen varv innan man stänger av den. Det har alltså aldrig hänt när man gjort detta innan den stängdes av. Det är ingen skillnad vid varken kyla eller värme. En teori från senaste mekanikern vi snackade med var att det är någon ventil som inte stängs helt när vi upptäckte "lösningen".

Bilen i fråga är chippad från till ~240hk. Vet inte om all mjukvara byts ut i samband med en chippning, men i vart fall så var det exakt samma problem innan chipningen. Annat som gjorts är vanlig service samt byte av luftmängtmätare (men det är väl irrelevant här).

Det är inga som helst problem med tomgången vid några andra tillfällen än just vid start utan att ha gasat upp när man stängde av den.

Volvo själva, och även en annan certifierad verkstad har stått helt svarslösa på vad det är som faktiskt orsakar problemet.

Då det egentligen går att avhjälpa så att bilen blir funktionsduglig är det inget akut problem, men det är väldigt frustrerande att det inte går att hitta på vad det är för fel. Tänkte därför höra efter om någon annan har haft eller har samma problem eller har någon hum om vad det som är problemet.

Jag är tacksam för alla svar eller teorier (och guud vad skönt det skulle vara om någon har haft samma problem!).

Flyttar till rätt forum
Loner
av Frigge
#64171
Låter som ett litet mysterium det där.
Personligen tror jag ju att det ligger i trimningen lite beroende på hur den är trimmad. Är den trimmad genom att man har bytt prom i styrenheten tror jag absolut att det beror på det. Är den trimmad genom enbart mjukvara är jag lite mer skeptisk. Tyvärr brukar trimning sätta bilens egen diagnos ur funktion då den ändrar parametrarna för felkoder så pass att det kanske inte sätts några. OM man trimmar en styrenhet genom att ta bort o montera ett annat prom krävs det att man löder om i kretskortet på styrenheten, detta leder VÄLDIGT ofta till problem när bilen börjar bli några år då lödningen inte på något sätt är lika bra som en fabrikslödning. Ett sådant trimm kan oxå påverka startspärren vilken till viss del brukar kunna försvinna vid trimning, kan vara den som bråkar.
Det jag skulle göra i ditt ställe är att testa med en begagnad styrenhet från en annan bil (Måste utföras av Volvoverkstad). Man kan "avkoda" startspärren genom mjukvara för att sen sätta in den i din bil och ladda den där, sen kan du ju enkelt testa några dagar o se om det fungerar.
Har varit med om detta flertalet gånger o alla med olika symtom och helt utan felkoder.
Användarvisningsbild
av Whisky
#64178
Har varit med om ett liknande symptom på en 945:a (-96) förut... Då var det en spridare i gasspjället som bråkade... Vad säger du Frigge? Går det at översätta till en XC70 från -00 också?
av Frigge
#64179
Svårigheten med ett sådant här fel är ju att man måste veta vad motorn saknar när den inte går igång, gnista eller bränsle. Normalt sett borde bilens diagnos logga detta när motorn inte går ingång men när den är trimmad kan vad som helst hända. Har varit med om MASSOR med konstiga problem med trimning, i huvudsak sådana som man gjort ingrepp på i styrenheten. Enklast i detta läge är att testa med en annan styrenhet från en bil som fungerar o inte är trimmad. Går på några minuter att skifta styrenhet mellan 2 bilar o ladda mjukvara i dom.
av espii
#64181
Som jag nämnde ovan skedde exakt samma sak innan den chippades. Mig veterligen var den helt original innan dess.

Trimningen i sig genomfördes genom att ladda ner mjukvaran på något sätt och sedan modifiera den. Jag tror inte att det genomfördes något lödande över huvud taget. Jag återkommer i den frågan. Värt att nämna när den skulle chipas var dock att enligt de som skulle ändra i mjukvaran (i brist på bättre benämning) var att de märkte att det var mjukvara som egentligen bör ha varit i en motor med automatlåda, även fast denna är manuell.

Frigge: Är det något annat än denna chipning du menar med trimning i svaren här ovan? Jag har noll och ingen erfarenhet av nyare motorer.
av Frigge
#64192
Hur trimningen görs beror ofta på vilken trimfirma man använder.
Vissa måste löda om i styrenheten för att kunna trimma och någon annan kan ladda mjukvara. Mjukvarutrimmen har ju kommit på senare år så är det länge sen den trimmades så är det nog lödning gjort i styrenheten.
Enklast o billigast är det allafall att testa att byta styrenhet för att se om det ligger där.

Kanske kan en otrimmad styrenhet åtminstone ge några felkoder som leder vidare i felsökningen.
av espii
#64209
Nu har jag fått svar på vad det var för trimning. Ingen lödning utfördes alls. De modifierade enbart mjukvaran genom att ladda ner den för modifiering och sedan ladda upp den igen.

Denna trimning utfördes i somras, och som sagt var det exakt samma problem innan trimningen (de senaste två åren).

Vi var inne hos Volvo flera gånger innan chipningen, men de hittade inget och hade inga förslag.
av Frigge
#64279
Ok, då är min gissning att det är antennringen som har ett intermittent fel i sig. Den ringen ska läsa av o godkänna startnyckeln, gör den inte det går motorn igång på den lilla bensinen som är kvar i ledningarna sen stannar den. Bilen är alltså startspärrad. Antennringen kostar inte många hundra så det kan vara värt att byta den för att testa. Du behöver bara lossa kåporna runt ratten för att byta den, ingen programering krävs.
Användarvisningsbild
av Loner
#64282
Frigge skrev:Ok, då är min gissning att det är antennringen som har ett intermittent fel i sig. Den ringen ska läsa av o godkänna startnyckeln, gör den inte det går motorn igång på den lilla bensinen som är kvar i ledningarna sen stannar den. Bilen är alltså startspärrad. Antennringen kostar inte många hundra så det kan vara värt att byta den för att testa. Du behöver bara lossa kåporna runt ratten för att byta den, ingen programering krävs.
Detta brukar generera texten "startförsök avbrutet" i färddatordisplayen, men det kanske inte var så på 00:or?

/L
av Frigge
#64294
Loner skrev:
Frigge skrev:Ok, då är min gissning att det är antennringen som har ett intermittent fel i sig. Den ringen ska läsa av o godkänna startnyckeln, gör den inte det går motorn igång på den lilla bensinen som är kvar i ledningarna sen stannar den. Bilen är alltså startspärrad. Antennringen kostar inte många hundra så det kan vara värt att byta den för att testa. Du behöver bara lossa kåporna runt ratten för att byta den, ingen programering krävs.
Detta brukar generera texten "startförsök avbrutet" i färddatordisplayen, men det kanske inte var så på 00:or?

/L
Eftersom beskrivningen på bilen endast är XC70 -00 tar jag förgivet att det handlar om gamla karossen då nya XC inte fanns 00 utan kom -01

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]