Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jo, har pulat lite med bilen. Rengjorde LMM, passade då på att syna alla slangar som finns vid insuget (har lite småkrångel med tomgång ibland). Såg då att sekundärluftslangen som går från nedre delen av bränslefördelarskenan till luftslangen mellan luftfiltret och spjällhuset sitter lite sladdrigt i anslutningen till bränslefördelarskenan. Går lätt att snurra den och dra bort den.

Några frågor på detta.
1. Vad är egentligen funktionen? (sitter som en liten motor(?) där den ansluter till luftslangen).

2. Måste det vara "idiottätt" vid anslutningen till bränslefördelarskenan? I så fall måste jag sätta någon typ av slangklämma där. Inget ser skadat ut, och det ser ut att vara original, så känns som att flera i så fall borde ha problem med detta, eller det kanske är tätt även om det känns "sladdrigt".

Bild på slangen ifråga, rödmarkerad, anslutningen till bränslefördelarskenan vid röda pilen:
Bild
Ok, tack ändå.
Kanske ska ta en bättre bild. Nackdelen med den här motorn med tanke på forumkategori är ju att den endast sitter i V70 -00 fas1 för modeller i denna kategori, samt i V70N 00- och fram till?, så egentligen skulle man ju posta motorfrågor i V70N-kategorin.
Sedan har jag dålig koll på om allt i motorrummet är samma som på tidiga V70N...
Så, bättre bild hoppas jag:
Bild
anslutningen till "nedre delen av bränslefördelarskenan" vid röda pilen, den beteckningen och "sekundärluftslang" är hämtade från Haynes.
På bilden har jag dragit isär anslutningen lite för att bättre visa, och där syns också stylingen med slangklämma.
Hög tomgång

Fortsatt problem. Men nu går bilen riktigt b[…]

Läs ut felkoderna så har man någo[…]

slungdiff på 945

1 - kolla om lappen sitter kvar på bakaxeln.[…]

Det visade sig iallafall att skruvarna fanns som r[…]