PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av hanjan
Har en 544 -61 B16. Hastighetsmätaren rasslar och för vässen så snart hastigheten börjar komma upp över 70 km/t. Något man kan göra?
av 2444ever
Hade själv en -60 för längesen. Hastighetsmätarn är väl den där som ser ut som en röd linje som ökar längden med hastigheten? Själva den delen är som en cylinder som är fjäderbelastad, när hastighetsvajern snurrar "drar den med sig" denna cylinder (via magneter eller något). Men cylindern snurrar alltså inte förutom när hastigheten ändras, den kan max snurras mindre än ett varv.
Så om något rasslar vid konstant hastighet så är det någonstans i vajern, kanske där den ansluter till "cylindern".
av Frownlayer
börja med att koppla loss wiren och se om det är den eller hastighetsmätaren som låter. om det är wiren så byt den. annars får du plocka isär hastighetsmätaren, och det är inte heller så svårt.
av hanjan
Beslöt mig för demontera hastighetsmätaren och upptäckte då att vajern endast var istucken och inte låst, ringen hängde löst på vajern. Skruvade fast och prokörde. Helt tyst! :P
XC70 2016

En annan sak jag kom på jag glömt fr&a[…]

Men herrejävlar, åk till lokala verksta[…]

Har kvar lite i denna 20250812_111420.jpg F&arin[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Vingen sitter med clips och dubbelhäftande, m[…]