NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jfeist
Har en V50 2.0 D årsmodell 2008 som har gått 8500 mil. Nu har AC lagt av. Utan att veta vad fel är så undrar jag,
vad brukar det kosta och vad brukar det vara för fel?

Borde en AC hålla längre än 4 år?

Tacksam för svar.
Har du inte en maskinskadeförsäkring du kan använda?
Typ se reklamen längst upp på denna sida för Volvia.

Brukar gälla fram till 5 år eller 10-15000 mil (det som först uppnås)?
Lite olika villkor för olika försäkringsbolag.
Jag har Folksam och hos dom gäller 5 år/15000 mil som gräns.

Kolla i ditt försäkringsbrev.
Jag vet inte vad "AC lagt av" innebär i ditt fall, men om den inte kyler ordentligt kan det bero på en skada på kondensorn så kylmedlet läckt ut. Om detta hänt skall du ha den avstängd så att du inte sliter på kompressorn som får jobba hårt när det finns för lite kylmedel. Men reparationen borde gå på maskinskada eftersom du inte kommit upp i 10000 mil. Hör med ditt försäkringsbolag. Räkan med en självrisk på 5000:- Det var vad jag fick betala hos Länsförsäkringar.
Har kylmedlet läckt ut pga trasig kondensor så startar inte kompressorn alls pga att en tryckgivare säger åt den att trycket är för lågt. det vanligaste felet på just bilar idag är just kondensorn , brukar landa på 4000 - 12000 kr beroende på hur mycket kvitto du vill ha och om du lämnar till volvo eller oberoende verkstad. Om du bor i närheten av skåne så kan jag ge dig ett bra pris på felsökning samt reparation. Ja en AC borde hålla mer än 4 år men tack vare salt så korrodrar kondensorn sönder om man inte är noga med att tvätta bilen ofta i fronten på vintern.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag ligg[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil[…]

Förstärkt kamrem

Tror inte den jag har sett va med kevlar utan bara[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Press release från Volvo https://www.media.[…]