NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej igen

Nu nya problem med mitt sorgebarn V50 n
Har ju haft mycket problem med för mycket regenererande tidigare, fyllde inte på additiv vid senaste partikellfilterbytet utan de kollade bara nivån med sin dator. Volvo verkstaden sa att de fanns additiv så allt frid o fröjd trodde man. Tidigare i vår gjordes besök på volvoverkstad för att kolla nivån, svaret då var att det var fullt 15/15. I dag åter igen besök för nu borde det behövas fyllas på känndes det som, de hade iof sagt att bilen skulle lämna meddelande i displayen när det blev dags.

I dag konstaterade datorn att det var fullt 15/15, men nu lyckades de förstå att allt inte kunde vara riktigt. Och nu säger de att additivet är slut och att nivåmätaren i additivtanken är sönder. De vill byta till ny tank med fung mätare för 6000kr.

Någon som vet något om detta fel, kan man köpa beg? Kom på att om man inte byter tank utan bara fyller på och sen fyller på var 6000 mil så skulle man kunna komma undan billigare, vad tror ni?

Eller är det dags att skrota bilen

lite historik:
Sorgebarnet har nu gått 31 000mil
fick byta motor pga ökande oljemängd som blev haveri vid 23 000
i den vevan fick bilen ny databox oxå
Generatorn fick byta till en kraftigare vid ca 18 000 (inte ovanligt fel, enl volvo)
Bränslevärmaren väntar på att bli lagad vid tillfälle, har inte haft motor/kupévärmare senaste delen av vintern

Vet inte vad jag skall ta mig till Bilen var även på hjulinställn här om dagen 1000 kr den hade förstört vinterdäcken snedslitna men inget större fel enl volvo, kan man lita på deras utrustning??

Det största problemmet är väl att det blir så mycket pengar och jag tror inte det slutar med detta felet. Nya konstiga dya fel..

Tips mottages tacksamt
?:-/
Vad du gör med bilen är ju helt upp till dig själv och din budget. Additiv ska ju fyllas på var 6000 mil, men i vissa undantagsfall kontrolleras detta och om allt ser bra ut så väntar man med det till nästa service. Har du utfört alla service:ar hos auktoriserad Volvo-verkstad så bär ju dem ansvaret för alla driftfel som beror på serviceplanen. Alltså, har man inte fyllt på additiv, så har du rätt att reklamera detta om bilen får problem. Sen har du även 1 års garanti på arbetet.

Bränslevärmaren är inte heller billig att byta. Du kan säkert hitta någon begagnad på skroten (finns en tråd om detta), men risken är stor att även den får problem ganska omgående.

En annan sak. Det där med att "bilen ska varna när additivet ska fyllas på" innebär egentligen att dieselpartikelfiltret är fullt med sot och bör bytas omgående om du inte vill att motorn ska skära! Du bör inte vänta på att få se det här varningsmeddelandet. Då måste du byta filtret också (eventuellt, rengöra den)!
Tack för lite respons av/med mitt problem.
Servicarna är för det mesta utförda av en släkting/privat han är kompetent jobbar på auktoriserad verkstad. Men har inte dator/vida så brukar åka till volvo då. Men volvo verkar ju inte heller ha full koll.

Mer/fler tips mottages tacksamt
:cry:
Visst kan du köpa en beg. sådan! Den är inte så svår att byta heller egentligen. Det enda man behöver VIDA/DICE till är att nolla räknaren i ADM typ.
Men annars är inte 6000:- mycket med tanke på vad du redan gjort med bilen (tyvärr får man ju aldrig tillbaks det man lägger ut på bilarna) så jag hade valt att byta den på ett eller annat sätt.

Funderar som föregående skrev ang. garantier på jobb osv hos Volvo verkstaden, helt klart värt att luska i!

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil […]

Nya Volvo XC70 PHEV

Press release från Volvo https://www.media.[…]

ljudet av ett dött batteri?

Tack för svaren. Åker till batterilagre[…]

Brukar vara något lager när det ä[…]