Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tja!
Har problem med min s70 -99 som ej vill starta längre utan bara knuffas igång. Har haft problem av och till under våren med att den inte velat starta. För en vecka sedan så tog jag in batteriet och laddade det fullt med min C-tek laddare. (Batteriet är nytt januari 2012). Vips så funkar bilen såklart när jag kopplar i batteriet, nu en vecka senare är det dött igen. Jag tror självklart att det är batteriet som strular, men igår gick det inte ens att starta med startkablar eller med hjälp av C-teken. Har med hjälp av en polare kollat spänningen i batteriet som var ca 12,6 volt när bilen ej var startad och efter att vi knuffat igång den och med lite gaspådrag var spänningen 13,6 volt. Han drog således slutsatsen att det ej borde vara batteriet som strular, eftersom spänningen verkar vara nog att starta bilen. Det man kan höra när man försöker starta bilen är ett svagt visslande, eller pysande ljud, kan det vara nåt från startmotorn? Vi provade att köra en startkabel från batteriet till jordpunkten på startmotorn eftersom den sladden var lite halvkass , med det gjorde inte heller något resultat. Jag hoppas inte det är startmotorn som är problemet, men jag vet inte hur jag ska gå tillväga för att ta reda på vad felet kan vara? Om inget annat hjälper tänker jag i helgen försöka ladda upp batteriet igen och se om det kan fungera, men jag har fan inte tid att göra det dess. :) Och om nu det vore batteriet borde det väl inte ge sån stark spänning vid kontroll?
Tacksam för ev hjälp och ideér på felsök. Jag är själv jääävligt ohändig med bilar så det lutar väl troligtvis åt att jag måste lämna in skiten ändå, iaf om det är startmotorn som krånglar.
Okej startmotorn sitter ju så jäkla meckigt till på bilen, går det ens att kolla anslutningarna utan att hissa upp bilen på ramp, eller når man alla kontakter som måste kollas från ovan? Jag får knappt ner armen dit åtminstone :) Upptäckte nu att kabeln som jordar från batteriet till motorn helt och hållet har gått av. Men å andra sidan provade vi att koppla igår med hjälp av startkabel utan effekt, är den viktigt för starten av bilen? Det pysande ljudet låter från startmotorn enligt min polare, ska se om jag kan pilla runt lite...
Jag har haft ett liknande problem med min 850. I början så gick startmotorn tungt och hade problem med att dra runt svänghjulet, sedan så började startmotorn att bara klicka till och det gick inte att starta. Det jag gjorde då var att jag kortslöt anslutningarna på solenoiden på startmotorn, då startade den. Men till slut så gick inte det heller.

Jag löste det genom att byta startmotor.

Angående jorden så är den viktig, den behövs för att få en sluten krets.
Jaha då var batteriet fulladdat, jordkabeln satt på plats, men ändå startar inte bilen som den ska. Känns som att det absolut måste vara något fel på startmotorn. Som tur var har jag hittat en vänlig själ som kan hjälpa mig att ta en kik på detta. Återkommer troligtivs om detta inte löser problemet..
Räckte med att byta startmotorn så kickade den gamla pärlan igång igen. Så till er som har svårt att starta s70 och hör ett visslande ljud vid start snarare än pustande kanske kan tänka sig att problemet kan vara detsamma. Ljudet förändrades radikalt efter bytet iaf. :)

Jag anar en viss övertro till verkstadstekni[…]

Jag har haft bilen i 26 år nu, och när […]

Är inte skadade kabelstammar i motorrummet r&[…]

Eller så är mätvärdena frysta[…]