Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daddan
Hej!

Var och tittade på en V70N -00 nu i helgen på en volvohandlare. Den var nyinkommen så de har inte gjort iordning den ännu. Det var tur för jag såg att det i framkant av huven ovanför höger framlampa var rostbubblor. De kommer att åtgärda det men min fundering är något jag hört: "En gång rost, alltid rost.". Stämmer det eller kommer det bli ok om de lagar?

Jag tyckte även att radion brusade lite och Tv-bilden och ljudet var även den brusig.

Sen tycker jag att den ligger lite högt i pris, 159' med följande spec:
Polarctic blå
Fullservad
12300 mil
2,4T
Automat
Grå sportläder
Elstol förarplats
RTI med TV
HU603 med Subwoofer
Klima
DSTC
Larm
Bansäten integrerade
Borttagbart drag
Inga rails (!)
Ingen spoiler
Sen var det säkert något jag missat.

Jag kommer få följande åtgärdat:
Nya bromsar (pulserande bromspedal i låga hastigheter och skrapande vobblande i högre)
P-bucklor uttryckta
Repor och lackskador borttagna
Rosten lagad.
Ny framruta.

Mvh
David
av Daddan
Just det, nu kom jag på några saker till i utrustningsväg:
Bord bak och PET/skräphållare
El i bagaget
Elsollucka
av Moody
På modellår 2000 var inte rails standard utan ingick i det sk herrgårdsvagnspaketet (som också innehöll eluttag bak, nivåreglering mm)

Om det är takvingen du menar med spoiler så var inte det heller standardutrustning.

Ett rimligt slutpris borde kanske vara runt 145, om den är i bra skick
Användarvisningsbild
av Whisky
Huven är ju gjord av aluminium... Förvisso kan det bli korrosion även i det, men det rostar ju inte... :?:
av Daddan
Skumt att det ser exakt ut som rostblåsor. Kan det alltså bli så mycket korrosion att det ser ut som rost?

För övrigt verkar den vara i bra skick. Träimitationslisterna i bilen åker dock ut fortare än kvickt om jag slår till. Aluminium är snyggare...

Har ett annat alternativ. En -01 som bara gått 8500 mil, silvermetallic med i princip samma utrustning för 147' (lite högt för privat tycker jag). Privat säljare dock.
Minus på den:
Bensinvärmaren krånglar.
Litet hål, c:a 0,5 cm i diameter i passagerarstolsrygg.
Mjuk bula mitt i huv. (Uttryckbar?)
Ingen Navi+TV utan eftermonterad wayfinder till mobilen som strular.
Stötfångaren bak har liten misspassning, typ 2cm lätt utbuktande bula, på sidan mitt under fönstret.
Subwoofer saknas

Plus:
De låga milen
Elstol även på passagerarsida
Rails
Takvinge
Mycket fin i lacken tack vare årlig lackbehandling, någon liten repa.
Geartronic
En ägare
Tonade rutor baksäte+bagage

Ska man satsa på den privata eller är det bättre att köpa av handlare?
Ska försöka göra M-test på den privata om jag ska slå till.

Mvh
David
Användarvisningsbild
av Whisky
Daddan skrev:Skumt att det ser exakt ut som rostblåsor. Kan det alltså bli så mycket korrosion att det ser ut som rost?
Korrosion på aluminium är inte rödfärgat, utan blir mer som en mjölig missfärgning (vit/flammig).
Korrosioförloppet på aluminium är som regel ett mycket mer långsamt förlopp än rost på plåt.
Korrosion på aluminium kan även få lacken att släppa och bilda blåsor.
Har aldrig hört om korrosionsproblem på volvos aluminiumhuvar.
Honda hade dock ett problem för en tid sedan som berodde på att aluminium av olika kvalitet hade sammanpressats och där emellan uppstod galvaniska processer. -Mycket ovanligt. Aluminium på karosser brukar annars vara mycket beständigt.

P.S. Du kan även M-testa bilen från försäljare!
av Daddan
Det verkar som du förstått felet med stötfångaren rätt för det ser ut som det skulle vara något liknande och då låter det enkelt att fixa! Det är ingen bilmekare som säljer privata bilen utan han lämnar in för allt jobb, därför blir sådant inte gjort... Själv vill man ha bilen i nyskick... Som någon hade som signatur: Bilen behåller sitt värde om man matar den med tusenlappar...

Ett tips till alla som vill ha en välhållen bil: Lackbehandla! Som sagt är lacken mycket fin på den privata! Repor blir det alltid, men det blir inte det lika lätt, lika djupa och synliga om man lackbehandlar.

/David
av rolle83
bilden på tv´n o ljudet varierar eftersom det e olika bra mottagning överallt..
av tracer
Vad jag vet så är väl motorhuven på V70N gjord av plats eller?

Ja det är en total djungel där ute, inte[…]

En D2 skulle jag säga. Ligger på 0,45 m[…]

När jag svänger ganska kraftigt, tex i e[…]

Hejsan, köpte mig en V60 T3 2011 idag, och te[…]