NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

God eftermiddag.

Skulle åka och hämta upp frugan med våran V50 2007 2.0D och när jag vred om nyckeln så rasslade det till som satan! Blev faktiskt orolig.
Öppnade huven men kunde inte se nått fel.

Försökte några minuter senare igen och då var allt OK. Inga lampor eller meddelanden i displayen som påvisar fel.

Ljudet kan jag beskriva såhär:

Du kör en bil där backen ligger bredvid en växel och du inte har backspärr. När du kör och skall lägga i en annan växel men råkar komma till backen istället, då rasslar det som satans på kuggar osv. Så lät det ljudet när jag försökte starta bilen och hämta frugan.

Är detta något ni känner igen eller kan ge en bra gissning på vad som kan varit fel?
Vojje skrev:Startmotorns kugg greppade inte korrekt i svänghjulets kuggkrans.
Tack för svar.

Det ligger nog utanför min kunskap men är det något som jag behöver bry mig om att det hände?
Om svar ja, vad gör man åt detta om problemet skulle fortsätta?
timebandit skrev: Det ligger nog utanför min kunskap men är det något som jag behöver bry mig om att det hände?
Om svar ja, vad gör man åt detta om problemet skulle fortsätta?
Det framgår inte, tror jag, om startmotorn snurrade vid oväsnet och motorn startade eller om det bara lät illa utan att startmotorn snurrade.
Motorn startade aldrig, inte ens i närheten.

Det rasslade till direkt när jag vred om nyckeln. Svårt att höra om startmotorn snurrade eller inte pga rasselljudet.
Pratade med arbetskompisen som vart bilmek och han sa också startmotorn.
1 gång är ingen gång i detta fallet. Händer det fler gånger så är det väl dags att göra nått åt det antar jag?

Nån som vågat testa senaste?

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]