Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Scania
När jag startat bilen så kommer det efter en stund ett svagt skrapljud som varar två-tre sekunder ca. Ljudet återkommer flera gånger med ojämna mellanrum vid låg hastighet/växel, oavsett om bilen är varm eller kall. Och även vid stillastående, tex vid rödljus.

Ljudet har så pass låg ljudnivå att jag inte vet om det låter även vid högre hastigheter, pga av det högre motorljudet som i så fall dränker det.

Trodde först att det hade med ABS-en att göra, men den gör väl bara självtest en gång efter start och väl aldrig när bilen inte rullar...?

Ok, man är väl lite extra känslig innan Happy Deal-garantin går ut... :)

/Scania
Användarvisningsbild
av CarMan
kan du får fram ljudet genom att brida på tempratur eller luftfördelnings reglagen på ecc panelen?
Användarvisningsbild
av Scania
Hmmm...jag får inte fram det när jag skruvar på de reglagen du nämner. Men ibland när jag slår på ECC så kommer det. Ett par sekunder bara, sen slutar det igen. Som sagt så kommer ljudet med ojämna mellanrum, och jag kan bara höra det när jag kör sakta eller står stilla.

Kan det vara nåt med ECC, någon avkännare eller så, som bara jobbar ett par sekunde varje gång?

/Scania
Användarvisningsbild
av CarMan
låter som det ljud du hör är ljudet av kylmedum från ac anläggningen som går igenom txv ventilen, denna är monterad långt in i torpeden så ljudet hörs. ventilen är "självreglerande" & det är derfär ljudet bara hörs ibland.

du hör att arbetsljud, inget fel
Användarvisningsbild
av Scania
Tack CarMan, då är jag lugn igen!

/Scania

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]