- sön 22 apr 2012, 13:32
Hej
En tidigare ägare till min bil, som är utrustad med en BW35 låda, har låtit göra en service där automatväxellådsoljan är bytt till Castrol TQ Dexron III.
Firman har även skrivit att bytet är komplett efter att fyllt på 3.6L.
Här inställer sig ett antal intressanta frågor:
Ska inte BW35 ha ATF Typ F/G olja?
3.6L? Innehåller inte en BW35 ~6.2L?(Bara tömt tråget kanske??)
Bör jag byta oljan i lådan till ATF Typ F/G eller fungerar det att köra med den olja jag har utan skador på lådan?
Om jag bör byta olja är det något jag då bör tänka på?
Jag har en 20L dunk med ATF Typ F/G i garaget och kan "spola" och ersätta olja om det behövs.
Jag bör tillägga att växellådan fungerar bra, den växlar fint, inga läckage, oljan har röd fin färg och luktar bra.
Alltså. Oljebyte eller ej? Funkar det att fortsätta köra med befintlig olja eller bör jag byta???
//Per
En tidigare ägare till min bil, som är utrustad med en BW35 låda, har låtit göra en service där automatväxellådsoljan är bytt till Castrol TQ Dexron III.
Firman har även skrivit att bytet är komplett efter att fyllt på 3.6L.
Här inställer sig ett antal intressanta frågor:
Ska inte BW35 ha ATF Typ F/G olja?
3.6L? Innehåller inte en BW35 ~6.2L?(Bara tömt tråget kanske??)
Bör jag byta oljan i lådan till ATF Typ F/G eller fungerar det att köra med den olja jag har utan skador på lådan?
Om jag bör byta olja är det något jag då bör tänka på?
Jag har en 20L dunk med ATF Typ F/G i garaget och kan "spola" och ersätta olja om det behövs.
Jag bör tillägga att växellådan fungerar bra, den växlar fint, inga läckage, oljan har röd fin färg och luktar bra.
Alltså. Oljebyte eller ej? Funkar det att fortsätta köra med befintlig olja eller bör jag byta???
//Per