PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Amarace
#639527
Jag missade att det var en B23 i första inlägget, antog det var B18/B20, så då är det helt rätt att det ska vara medurs rotationsriktning.

Börja med att kolla att allt är ok. Att brytarna börjar öppna när ettans kolv är i topp och att kammen är nollad då (nockarna ska peka åt varsit håll uppåt som ett V).
av Davidacker
#639556
Rådlös skrev:För att få vettiga råd i det här fallet måste du berätta vad för sorts motor du har.

Men du skall få ett felsökiningstips i alla fall. Pröva med startgas. Tänder den på det men inte på det normala bränslet, så har du något fel på bränsletillförseln. Annars kan du lägga den hypotesen åt sidan tills vidare.
Skrev i första inlägget att det var en b23a! ;)
Den tänder inte på startgas, men tack för tipset! :)
Amarace skrev:Jag missade att det var en B23 i första inlägget, antog det var B18/B20, så då är det helt rätt att det ska vara medurs rotationsriktning.

Börja med att kolla att allt är ok. Att brytarna börjar öppna när ettans kolv är i topp och att kammen är nollad då (nockarna ska peka åt varsit håll uppåt som ett V).
Jag förstår inte riktigt vad du menar, kollade brytaren och den öppnades när jag drog runt motorn men den öppnades för mycket (0.5) så jag lossade på skruven och ställde in den på 0.4 men när jag tog ur måttet så stängdes klackarna.. Dem öppnas inte när jag drar runt motorn nu, antar att jag gjorde fel!

Är nockarna markeringarna på kamremmen och på skyddet?
av Amarace
#639564
Det kallas att nolla motorn, se till att motorn står på 0 grader, då ska markeringarna för kammen stå rätt och rotorn i fördelaren ska peka mot spåret på fördelarens kant, stämmer allt det så bör brytarna öppna där eller om du vrider motorn liite till, stämmer det kan du ställa brytarna, är ju fyra nockar på fördelaraxeln som öppnar brytarna, vrid så nocken står precis mitt på brytarens bakelitklack, så brytaren öppnar max, då ställer du brytaren på 0,4mm, bladet ska man känna precis att det är liiiiiiiite motstånd, inte för lätt, och inte för tungt ska det gå alltså. Då har du brytarna rätt också.
av Davidacker
#639594
Amarace skrev:Det kallas att nolla motorn, se till att motorn står på 0 grader, då ska markeringarna för kammen stå rätt och rotorn i fördelaren ska peka mot spåret på fördelarens kant, stämmer allt det så bör brytarna öppna där eller om du vrider motorn liite till, stämmer det kan du ställa brytarna, är ju fyra nockar på fördelaraxeln som öppnar brytarna, vrid så nocken står precis mitt på brytarens bakelitklack, så brytaren öppnar max, då ställer du brytaren på 0,4mm, bladet ska man känna precis att det är liiiiiiiite motstånd, inte för lätt, och inte för tungt ska det gå alltså. Då har du brytarna rätt också.

Okej, förstår hur du menar! Ska testa det imorgon, återkommer med statusuppdatering då! Tack! :D
av Davidacker
#639699
Ställde in brytarna och dem är rätt nu, men startar fortfarande inte! Hällde i lite ny bensin osv men det var inte heller problemet, tänkte fixa ett par nya tändkablar.. Gnistan finns men på 3 kablar ser den svag ut! Känns som att jag har gått igenom hela tändsystemet snart så det borde väl funka snart tycker jag!
av Davidacker
#640160
Hej igen,

Nu ser tändningen felfri ut, bytte tändkablar och det låter mycket bättre!
Dock så startar den fortfarande inte, försökte rulla igång den idag men den vill inte gå upp i varvtal!
Det luktade ordentligt med bensin så det är förmodligen inte problemet, men kompet kanske är?
Eftersom jag körde hem den efter krocken med trasig kylare trodde jag först att topplockspackningen hade gått men när jag tömde den på olja så såg den bra ut?

Är det rimligt att det är kompet? Hur löser jag det och finns det något sätt jag kan klargöra det på? (Ska kolla med en kompis om jag kan få låna hans komp-mätare på Torsdag!)
av Rådlös
#640225
Det finns ett par "indicier" vid kompmätning. Man få göra det två gånger för att utesluta det ena eller andra.
Först gör man ett kompprov på gängse sätt, ta ur alla tändstiften och håll gasspjället fullt öppet. Visar provet något misstänkt på en eller fler cylindrar, så kan man dutta i någon centiliter olja i den misstänkta cylindern*. Sedan gör man om provet. Blir resultatet bättre då, så är det förmodligen slitna kolvringar, slitet cylinderlopp eller något sammanhörande problem. Blir det däremot inte bättre, alltså samma låga komp, så kan man börja fundera på otäta ventiler eller ventilsäten. Dom kan vara brända av olika anledningar. Det kan också vara en trasig topplockspackning. Det i sin tur kan ha några olika orsaker, skevt topplock, kan uppstå om motorn har blivit överhettad (kokat) eller att packningen är "gammal och trött" helt enkelt.

Nu vet inte jag på vilket sätt detta skulle kunna svara till problemet på din motor, det får du enklast ta reda på först genom att göra kompprovet, och om det är fel, lyfta av topplocket och kontrollera vidare. Vid kompprov anses en avvikelse på mer är 10% i någon av cylindrarna som att motorn är i behov av renovering. En "frisk" motor skall ha ett kompressionstryck på ca 10 kg. (varierar lite på motormodeller och årgångar)

*OBS! Detta trixet med olja är bara tillfälligt för just ett kompprov. Det är ingen reparation eller "patentfix" av en dålig motor.
av Davidacker
#640254
Rådlös skrev:Det finns ett par "indicier" vid kompmätning. Man få göra det två gånger för att utesluta det ena eller andra.
Först gör man ett kompprov på gängse sätt, ta ur alla tändstiften och håll gasspjället fullt öppet. Visar provet något misstänkt på en eller fler cylindrar, så kan man dutta i någon centiliter olja i den misstänkta cylindern*. Sedan gör man om provet. Blir resultatet bättre då, så är det förmodligen slitna kolvringar, slitet cylinderlopp eller något sammanhörande problem. Blir det däremot inte bättre, alltså samma låga komp, så kan man börja fundera på otäta ventiler eller ventilsäten. Dom kan vara brända av olika anledningar. Det kan också vara en trasig topplockspackning. Det i sin tur kan ha några olika orsaker, skevt topplock, kan uppstå om motorn har blivit överhettad (kokat) eller att packningen är "gammal och trött" helt enkelt.

Nu vet inte jag på vilket sätt detta skulle kunna svara till problemet på din motor, det får du enklast ta reda på först genom att göra kompprovet, och om det är fel, lyfta av topplocket och kontrollera vidare. Vid kompprov anses en avvikelse på mer är 10% i någon av cylindrarna som att motorn är i behov av renovering. En "frisk" motor skall ha ett kompressionstryck på ca 10 kg. (varierar lite på motormodeller och årgångar)

*OBS! Detta trixet med olja är bara tillfälligt för just ett kompprov. Det är ingen reparation eller "patentfix" av en dålig motor.

Okej, tack för förklaringen! Men är det lättare att bara byta motor? Det beror ju förstås helt på vad som är fel men om det skulle vara slitna kolvringar? Skevt topplock?
av Rådlös
#640269
Ja, det beror ju på vad man har för resurser, lokaler, verktyg och lyftutrustning, kunskaper etc. etc. Men är den delen klar och man har tillgång till en fungerande motor så kan ju det vara ett alternativ. Att hitta en B21/23/230-motor är troligen inget större problem.
Om du nu har lokaler så kan du ju lyfta ur den dåliga motorn och när du har ersatt den, öppna den gamla och renovera den om det inte är något stort allvarligt fel. Omborrning av cylindrar och topplocksplaning m.m är jobb för mekaniska verkstäder.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]