PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Amarace
Som sagt, har du gnist apå ett stift så är ju TÄndspolen ok, att det skulle ha rostat i nån tändkabel kan inte hända, det är koppar eller kol i dom, kopparen kan ju ärja, men troligen inte ett sånt fel. Utan felet ligger nog i fördelarlocket, rengör stiften däri som rotorn ska peka mot o kolla att det inte ärjat för mycket där tändkablarna sätts fast.
Kolla även att stiften är ok, flytta stiftet som fungerar till en plats där det inte fungerar och tvärtom för att se om felet flyttar sig eller stannar kvar.

Sen, motorolja direkt i loppen? Jag hoppas att det var när du kollade kompressionen, annars har det ju ingen verkan förutom att göra att stiften slår igen eftersom oljan ju inte kan förbrännas.
Användarvisningsbild
av Vojje
Är cylinderloppen helt torra har du ingen kompression. I synnerhet inte på en -67:a.
I värsta fall får man torka av stiften. No big deal.
Bränsle, gnista och kompression är det som krävs. I stora drag.
Nu verkar det dock vara gnistan som fattas.
av Amarace
Vojje skrev:Är cylinderloppen helt torra har du ingen kompression. I synnerhet inte på en -67:a.
I värsta fall får man torka av stiften. No big deal.
Bränsle, gnista och kompression är det som krävs. I stora drag.
Nu verkar det dock vara gnistan som fattas.

Men alltså, allvarligt, kompression finns ju självklart iomed att det ju sugs in luft, och har absolut ingen betydelse vad det är för årsmodell. Att hälla olja i loppen förstör ju snarare än hjälper just för att det då blir för mycket olja för att kunna bli en bränsleluftblandning som kan antändas :) Den kvävs med andra ord (beror ju på hur mycket olja det är också förståss).

Hur tror du en motor startar som stått? SOm du själv skriver, bränsle, gnista och kompression är vad som krävs enkelt uttryckt, men absolut ingen olja i loppen för att smörja för att få kompression. Vet inte var du fått det ifrån, men det är så fel det kan bli.
Den lilla olja som läcker förbi kolvringarna smörjer ju, men det är så ytterst minimalt och har ingen betydelse för kompressionen.

(o som jämförelse, hur fungerar en Kompressor, alltså en tryckluftskompressor? Jo den suger in luft och komprimerar, ingne olja där inte för att få kompression, bara för smörjning).
av Davidacker
Efter lite runtflyttande av tändstift och slipande av ärjade delar så får alla stift nu gnista!

Det låter bättre men den puttrar inte igång..
Måste bara kontrollkolla: tändkablarna ska kopplas 1-3-4-2 i den riktning rotorn går (medurs)?
Användarvisningsbild
av Vojje
Amarace skrev: Hur tror du en motor startar som stått? SOm du själv skriver, bränsle, gnista och kompression är vad som krävs enkelt uttryckt, men absolut ingen olja i loppen för att smörja för att få kompression. Vet inte var du fått det ifrån, men det är så fel det kan bli.
Jag citerar Statoil i all ödmjukhet.

"Motoroljans huvudfunktion är att förhindra motorslitage, genom att smörja motorns viktiga delar och minska friktionen. Motoroljan har också andra viktiga funktioner. Den håller motorn ren, hjälper till att kyla och att hålla rätt temperatur, skyddar mot korrosion samt förbättrar tätningen mellan cylindrarna och kolvarna och håller därmed kompressionen uppe."

Naturligtvis har inte årsmodellen ngn betydelse men däremot slitaget kolvring-lopp som kan vara betydande på en -67.
av Amarace
Och den tätningen som menas kommer underifrån, man behöver ALDRIG slå i olja i cylindrarna! Och det är såååå lite det förbättrar att det är marginellt.

Till TS, rotationsriktningen är Moturs, inte medurs.
av Davidacker
Min rotor snurrar iallafall medurs! Testade koppla tändkablarna åt andra hållet men det hände lika mycket som när jag hade det medurs!
av osla
Vojje skrev:
Amarace skrev: Hur tror du en motor startar som stått? SOm du själv skriver, bränsle, gnista och kompression är vad som krävs enkelt uttryckt, men absolut ingen olja i loppen för att smörja för att få kompression. Vet inte var du fått det ifrån, men det är så fel det kan bli.

"Motoroljans huvudfunktion är att förhindra motorslitage, genom att smörja motorns viktiga delar och minska friktionen. Motoroljan har också andra viktiga funktioner. Den håller motorn ren, hjälper till att kyla och att hålla rätt temperatur, skyddar mot korrosion samt förbättrar tätningen mellan cylindrarna och kolvarna och håller därmed kompressionen uppe."

Naturligtvis har inte årsmodellen ngn betydelse men däremot slitaget kolvring-lopp som kan vara betydande på en -67.
vet inte vars du har fått det till en 67. men b23 hade volvo nog inte ens börjat fundera på att tillverka 67
av Davidacker
osla skrev:
Vojje skrev:

vet inte vars du har fått det till en 67. men b23 hade volvo nog inte ens börjat fundera på att tillverka 67

Duetten är ifrån -67, motorn är nog ett antal år yngre! Känner att vi glidit helt av ämnet, snälla kom med förslag!
Just nu finns det gnista på alla tändstift, motorn går runt men går inte igång. Får den för lite bensin? Vad ska jag göra åt det?
av Rådlös
För att få vettiga råd i det här fallet måste du berätta vad för sorts motor du har.

Men du skall få ett felsökiningstips i alla fall. Pröva med startgas. Tänder den på det men inte på det normala bränslet, så har du något fel på bränsletillförseln. Annars kan du lägga den hypotesen åt sidan tills vidare.

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]