PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Davidacker
Hej,

Jag krockade tråkigt nog med min duett -67 A-traktor i slutet av förra sommaren.
Nu är iallafall alla delar bytta (Plåtskärmar, kylare). Den startar inte efter att den har stått i några månader vilket den gjorde efter krocken! Den får gnista, bensin och startmotorn går runt men den hoppar inte igång (hostar inte ens).

Har bytt tändstiften och ställt in brytarspetsen på 0.4 samt slipat av alla metallytor i fördelarlocket.
Har dessutom rengjort förgasaren och motorn vill inte ens starta med startgas!

I duetten sitter en b23, snälla hjälp!
av Davidacker
Nej det har jag inte, vet att prickarna ska mötas men hur kommer jag till det läget då jag kan se det? Om den nu skulle kuggat över, hur sätter jag den rätt? Är det lika bra att köpa en ny kamrem när man ändå håller på?

ps. Jag körde den hem efter krocken, så det känns inte som att den borde kuggat över men jag vet inte :) tack för svar iallafall!
Användarvisningsbild
av Vojje
Prova att hälla i en liten skvätt motorolja i cylindrarna för att återskapa kompressionen.
av Davidacker
Testade att hälla i en skvätt motorolja i varje cylinder men utan framgång.
Upptäckte sedan att det bara är första cylindern som får gnista.. Antar att jag borde köpa ny tändspole?

Ps. Första tändstiftet (det som gav gnista) såg torrt ut, alla andra var blöta.. Kan det ha med gnistan att göra eller är det något fel?
Användarvisningsbild
av Vojje
Davidacker skrev:Okej, men tändspolen borde vara felet?
Är det inte mer troligt att fördelaren är boven :???:
av osla
Vojje skrev:
Davidacker skrev:Okej, men tändspolen borde vara felet?
Är det inte mer troligt att fördelaren är boven :???:
ja, mer troligt att det är fel från fördelaren och frammåt
av Davidacker
Tänkte mäta resistansen genom tändkablarna så fort jag kommer hem.. Känns som att det är mest troligast att dem rostat medans den stått stilla!

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]