Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ticko92
Hej
Har en XC70 årsmodell 02 automat, som jag på senare tid upplever rycker när man trycker kickdown. Känns som bilen gungar om när man kör om, och man känner det nästan mer i backar.

Någon som har en aning om vad det kan vara?
Användarvisningsbild
av elmuppo
ticko92 skrev:Hej
Har en XC70 årsmodell 02 automat, som jag på senare tid upplever rycker när man trycker kickdown. Känns som bilen gungar om när man kör om, och man känner det nästan mer i backar.

Någon som har en aning om vad det kan vara?
magnetventil för turbotryck. Troligen kass. Väldigt vanligt fel.
av cme
Är det den det surrar i ibland? Är den kass då? En motortrimspecialsist från BSR kommenterade detta i förbifarten när han kollade mina felkoder.

cme
Användarvisningsbild
av elmuppo
cme skrev:Är det den det surrar i ibland? Är den kass då? En motortrimspecialsist från BSR kommenterade detta i förbifarten när han kollade mina felkoder.

cme
Japp! tror den kostar runt 3-400kr. Hade en annan XC70 med samma problem nyligen. Magnetventilen är nästan alltid boven i dramat.
av cme
Är det wastgate den styr?

cme
Användarvisningsbild
av CarMan
cme skrev:Är det wastgate den styr?

cme
japp & den klibbar igen o blir för seg, inte tilräckligt snabb
Användarvisningsbild
av Whisky
CarMan skrev:japp & den klibbar igen o blir för seg, inte tilräckligt snabb
Sätter det någon felkod?
av Frigge
När den blivit tillräckligt dålig sätter den felkod. Kan dock vara defekt utan felkod.
Användarvisningsbild
av CarMan
Whisky skrev:
CarMan skrev:japp & den klibbar igen o blir för seg, inte tilräckligt snabb
Sätter det någon felkod?
finns ingen felkod för slö respons, men om motståndet blir fel i spolen så blir det en fell kod, eller om trubotrycket av viker för långt blir det också felkoder.

det är ju en dator vi har o göra med, den kan bara sätta felkoder p av vikande värden som den är programerad för att göra. den kan alltså inte tänka som vi meniskor kan...
Användarvisningsbild
av Whisky
CarMan skrev:den kan alltså inte tänka som vi meniskor kan...
Vaaa??? Näää?? Vad säger du??? :roll: :wink:
...Det var nog just för symptomer så som ett avvikande turbotryck som avsågs...
Och vilken tolerans som den hade. Om den ska rasa helt innan det sätts en felkod, men det har ju Frigge redan svarat på

Nu är det uppenbart att du hittar på.

Kan även fylla i, iom att TS hade Torx som up[…]

Jag bytte frihjulslager för några m&ari[…]

Det brukar vara plåtkonsolerna som rostar s&[…]