- fre 20 apr 2012, 23:48
Själv har jag aldrig använt moment under de 33 år jag meckat bil och inga hjul har lossat hittills,"knock-knock-on-wood" :D
Men eftersom det tummas på kvalite´n i material i både skruvar och fälgar mm så är väl det orsaken till "moment hysterin" numera.
Funk skrev:Fantastiskt ! Alla dessa konstruktörer och ingenjörer har haft fel hela tiden...vem kund ana att man inte behövde mäta åtdragningsmoment över huvud taget... :roll:Det har väl blivit mer vanligt att dra med moment när lm-fälgar blivit vanligare.
/Thomas
Själv har jag aldrig använt moment under de 33 år jag meckat bil och inga hjul har lossat hittills,"knock-knock-on-wood" :D
Men eftersom det tummas på kvalite´n i material i både skruvar och fälgar mm så är väl det orsaken till "moment hysterin" numera.
oldtimersmc skrev:Ett fälgkors ta tag i "mitt emellan" hyllsan och centrum och dra till det du orkar (om du är en välbyggd biker/raggare "nästan" dito) så sitter det och sen så när du skall lossa så är det tillåtet att flytta ut händerna/dasslocken ut till hylsorna, då får du kraft nog att lossa.Skönt att höra att man inte är ensam om den tekniken när man läser dessa "moment killars" inlägg :D
Mao det sitter och det lossnar.
- By Tomas803