Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tomsa
Funk skrev:Fantastiskt ! Alla dessa konstruktörer och ingenjörer har haft fel hela tiden...vem kund ana att man inte behövde mäta åtdragningsmoment över huvud taget... :roll:

/Thomas
Det har väl blivit mer vanligt att dra med moment när lm-fälgar blivit vanligare.
Själv har jag aldrig använt moment under de 33 år jag meckat bil och inga hjul har lossat hittills,"knock-knock-on-wood" :D
Men eftersom det tummas på kvalite´n i material i både skruvar och fälgar mm så är väl det orsaken till "moment hysterin" numera.

oldtimersmc skrev:Ett fälgkors ta tag i "mitt emellan" hyllsan och centrum och dra till det du orkar (om du är en välbyggd biker/raggare "nästan" dito) så sitter det och sen så när du skall lossa så är det tillåtet att flytta ut händerna/dasslocken ut till hylsorna, då får du kraft nog att lossa.
Mao det sitter och det lossnar.
Skönt att höra att man inte är ensam om den tekniken när man läser dessa "moment killars" inlägg :D
Användarvisningsbild
av Funk
Själv har jag aldrig använt moment under de 33 år jag meckat bil och inga hjul har lossat hittills,"knock-knock-on-wood"
Där verkar väldigt få ha problem, problemet är snarare extremt vanligt att "vanligt folk" inte får loss hjulen hemma, eller knäcker låsbult/hylsa på grund av att någon dragit "så det minsann sitter kvar".. :)
Även jag har 30+ år som mekare, och har heller aldrig haft ett hjul som lossat, och till det yrkesmässigt dragit bokstavligt talat tiotusentals bultar/muttrar/ på Volvobilar med moment utan att något ramlat av, och märk väl, utan att knäcka en enda låsmutter/bult..

Någon nämnde tidigare i tråden något om att besparingar och materialkvalitet kunde vara ett modernt påhitt som kunde skapa problem, det kan nog vara så på sina ställen. T.ex att kasta ihop en B20 utan momentnyckel kanske kan gå, men att skruva en modern aluminiummotor med tunna gjutningar utan momentnyckel funkar helt enkelt inte... det är visserligen en annan nivå än hjulskiften men syftar bara till att peka på att noggrannhet aldrig kan vara fel.

/Thomas
av tomsa
Funk skrev: Där verkar väldigt få ha problem, problemet är snarare extremt vanligt att "vanligt folk" inte får loss hjulen hemma, eller knäcker låsbult/hylsa på grund av att någon dragit "så det minsann sitter kvar".. :)
/Thomas
Ja det där med "sunt bonnförnuft" och normal meck-känsla har försvunnit med åren hos gemene man tycker jag tyvärr,evultionens gång bakåt antagligen :(
I höstas när vinterdäcken krängts på kom en kille fram till mej och undrade om jag hade ett fälgkors med mej i bilen:
"Jag tycker det känns som om de inte dragit fast hjulen ordentligt så jag skulle vilja känna om det är så" sa han.
Jag hade ett sån där förlängningsbart dragskaft som man kan dra ut för att lossa hårt åtsittande skruvar så han fick låna det men jag sa att det är väl kanske bara det vanliga fenomenet med att vinterdäck med dubb brukar kännas "svampigare" på vägen än sommardäck.
Killen drar ut skaftet i sin fulla längd och hänger sej på med full tyngd och kraft,ni vet så där med skaftet pekande mot himlen och bägge händerna på skaftet och sin rygg " i riktning mot asfalten" :shock:
"ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ du .......................kanske inte ska ta i så mycket???????????...............du vet du ska ha loss dem åxå och du får en jäääääääääääävla kraft med skaftet så långt utdraget" ?:-/ ??:-/ var allt jag fick fram i lindrig chock :D

Funk skrev: Någon nämnde tidigare i tråden något om att besparingar och materialkvalitet kunde vara ett modernt påhitt som kunde skapa problem, det kan nog vara så på sina ställen. T.ex att kasta ihop en B20 utan momentnyckel kanske kan gå, men att skruva en modern aluminiummotor med tunna gjutningar utan momentnyckel funkar helt enkelt inte... det är visserligen en annan nivå än hjulskiften men syftar bara till att peka på att noggrannhet aldrig kan vara fel.

/Thomas
Absolut är det så men jag skulle inte skippa momentnyckel i motor- eller lager sammanhang utom vid hjullager på iallafall äldre fordon
Användarvisningsbild
av Funk
Absolut är det så men jag skulle inte skippa momentnyckel i motor- eller lager sammanhang utom vid hjullager på iallafall äldre fordon
"Dra-till-det-slutar-snurra-och-backa-lite-metoden..." :mrgreen:

/Thomas
Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Volv[…]

Gjort lackrengöring mm så nu är de[…]