Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev:Livar upp den här tråden igen. Var och tankade i i morse på väg till jobbet. 89l på 76 mil, blir knappt 1,2l/mil denna gång också (tankade en gång i mellan men glömde att nolla mätaren). Dom 3 sista tankarna har jag kört på 98 oktan. kan det göra så mycket, eller var det "luftläckan" i vacuumtanken som var orsaken? Den "bluddrar" forfarande när jag kör med AC-n på, men inte lika mycket. Ska nolla felkoderna i morgon eftemiddag när jag kommer hem och kolla felkoderna till helgen. Hoppas att det sjunker lite till när sommardäcken kommer på. Jag har ju fortfarande bara 4-a växlar. det gör ju en del också. CO-halten låg för övrigt på 0,6, för högt för en katalysatorbil men godtjänt för min (-88B). Så jag har en del kvar att göra.
Äntligen blev det både tid och väder för lite service på min gamla 740. Monterade på sommardäcken, kollade över olja och vatten, Fyllde på AC-n (använder Biltemas Butan,Propangas), kollade felkoderna (232). Skruvade av "värmeskyddet" över grenröret för att kolla om det läcker någonstans innan katten, och visst läcker det i grenröret. Får beställa grejer så jag kan byta nästa helg. Hoppas det inte är spräckt eller något. Någon som vet om det är samma grenrör på B234-an som på B230.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
zamme skrev:grenrören på 16v e inte samma som på B230, infästningen till toppen e olika olika bultmönster.
Var inne på skruvar.se i går kväll och skulle beställa packningar. Blev lite förvånad när dom rekomenderade samma packningar som till B230, fast jag loggat in på bilnummeret, därav frågan. Flänspackningen mot avgasröret har jag bytt tidigare, därför vet jag att den är annorlunda.
Tack får snabbt svar.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Har beställt grenrörspackning, ska försöka byta den i helgen. Hoppas att det inte är sprucket eller nåt. Nackdelen med 16V-motorn är att den inte är så vanlig, Det är nästan alltid att det "får beställas" så fort man ska köpa något. Tankade idag, 1,4L/mil med 50/50 E85. Den går fortfarande inte riktigt "rent". Hällde på 98 oktan, så nu kör jag på c:a 20% E85. Sommardäcken är på nu så det går i alla fall väldigt tyst.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av zamme
om du vill få ner bensin förbrukningen så ska du inte köra på etanol. visst den e billigare per liter men inte per mil.
jag har en kompis som kör en flexifjul han kör hellre på bensin för när kör på etanol så dricker den det dubbla jämfört med bensin.
men man kan få ut mer hästar med etanol :twisted:
Användarvisningsbild
av lennarte
zamme skrev:om du vill få ner bensin förbrukningen så ska du inte köra på etanol. visst den e billigare per liter men inte per mil.
jag har en kompis som kör en flexifjul han kör hellre på bensin för när kör på etanol så dricker den det dubbla jämfört med bensin.
men man kan få ut mer hästar med etanol :twisted:
Har ni sett reklamfilmen om Demidekk färg, huset på klippan? Jag är fungerar ungefär så, jag gör det inte för att "tjäna på det", utan för att det går. Att jag kör på E85 är bara för att det går att köra på och att det är roligt att prova. När bilen drog som mest bensin (c:a 1,5L/mil) spelade det ingen roll om jag körde på bensin eller E85, den drog det samma. Den är inte konvertrad på något sätt, och 1,5L/mil E85 är billigare att köra på än 1,5L/mil bensin. Nu testade jag för att jag fått ner förbrukningen till 1,2L/mil, och den gick inte riktigt "100" på 50/50 blandning, därför ökade förbrukningen. Förra sommaren körde jag på 100% E85 utan problem. Förbrukning 1,4 - 1,5L/mil. Om jag nu "får tätt" grenröret i helgen, ska det bli spännande framöver att "se hur det går". Annars "åker jag väl på" en ny Lamda sond också. Det är nog det enda som är kvar att byta (sitter en 2år gammal Biltema 399 kronors nu).

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av zamme
ja det e intressant o läsa vad bilen drar på olika blanningar, själv så har man funderat på o blanda i litta diesel i bensinen eller etanolen o testa hur det funkar :P
jag har kört på biltemas lambasonder på min 16v o jag har fått byta till en ny varje år... till sist tröttnade jag o köpte volvo original
Användarvisningsbild
av BRUTUS
Jag kör själv 16v och har trixat en del med e85, blev efter besiktningen tvungen att byta spridare till större och köpa en justerbar btr, p,g,a att lamda värdet slog i taket, bilen gick för snålt med e85, lampdan orkade inte styra upp bränslet istället gick den sönder, en av besiktnings gubbarna sa att detta är vanligt, han har själv kört med e85 i 10 år, så jag fick tipsen av han att byta till ovan nämda spridare och btr, spridarna ger 335 vid 3 kg, orginal ger 300cc.
Användarvisningsbild
av BRUTUS
zamme skrev:ja det e intressant o läsa vad bilen drar på olika blanningar, själv så har man funderat på o blanda i litta diesel i bensinen eller etanolen o testa hur det funkar :P
jag har kört på biltemas lambasonder på min 16v o jag har fått byta till en ny varje år... till sist tröttnade jag o köpte volvo original
Blanda absolut inte i diesel, motorn kommer spika av helvete och gå skit dåligt, eftersom knacksensorn drar ner tändningen för att bli av med spikningarna.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 24

Idag provade jag att låta tändningen va[…]

Vad kan förra T5:an kostat milen?

Val av motorolja

Tack för alla svar! Jag kommer beställa […]

Volvo car UX

Att man ändrar vår vinter fattar jag me[…]