Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av zezam
Hej hopp alla glada . En fråga , jag var in på besiktning här för ett tag sen och fick nedslag på yttre vänster styrled är väll inge direkt konstigt med det så sagt och gjort var det en verkstad som fixa den och släckte tvåan . Jag frågade om det var att åka och göra en framvagns inställning direkt sen, nej då sa meken som fixat det att det var inte nödvändigt. Vi har satt dit den med samma mått och allt som den gamla så det är lugnt sa han . Ok tänkte jag för en kort stund det kanske är så, för en del säger si och andra säger så . Nu har jag kört en 100 mil efter det vart fixat och bilen drar inte åt nå håll utan går spikrakt fram och ratten står helt rakt som den ska. Men men nu till problemet höger däck har börjat slitas snett på utsidan av däcket, och det var vänster sida dom bytte styrled på. Vänster däck har inte slitits nå och innan bytet har det inte slitits nå snett på vare sig V eller H däck, men om man nu byter styrled på vänster sida kan den då slita däck på höger sida ? Eller kan det va nå annat fel , dom på SBP sa att resten av framvagnen såg jätte fin ut och det fanns inga andra glapp. Och jag har INTE kört in i nån trotoar kant eller så och bromsar och så drar inte nått åt nå håll.
av *pettson*
Vi gör en lång historia jättekort. Meken hade inte rätt.
ALLTID fyrhjulsjustering efter styrledsbyte eftersom framvagnsjusteringens referens är bakvagnen på 850 och 70 serien.
Men man kan tillfälligt göra exakt som han gjorde så bilen sliter minsta möjliga däck på vägen till den riktiga justeringen om den utförs någon annanstans.
Användarvisningsbild
av zezam
*pettson* skrev:Vi gör en lång historia jättekort. Meken hade inte rätt.
ALLTID fyrhjulsjustering efter styrledsbyte eftersom framvagnsjusteringens referens är bakvagnen på 850 och 70 serien.
Men man kan tillfälligt göra exakt som han gjorde så bilen sliter minsta möjliga däck på vägen till den riktiga justeringen om den utförs någon annanstans.
Då säger jag kort, tack Pettson för snabbt svar . Då blir det att slå en pling i morgon till närmaste gummi verkstad så får dom göra en fyrhjuls inställning . Tack en engång för snabbt svar .
av Kena
Bytte en styrled gjorde jag med, då hade bilen gått 11000 mil. Glad i hågen åkte jag för en hjulinställning, satte mej och kaffade, blev inkallad till verkstan. Döööu, sa mecken det glappar i alla leder utom den jag bytt, såpass mycket att det hade gått göra hjulinställning lika exakt med en synvinkel. Så det var bara byta alla 4 styrleder, 2 yttre och 2 inre.
Användarvisningsbild
av zezam
Kena skrev:Bytte en styrled gjorde jag med, då hade bilen gått 11000 mil. Glad i hågen åkte jag för en hjulinställning, satte mej och kaffade, blev inkallad till verkstan. Döööu, sa mecken det glappar i alla leder utom den jag bytt, såpass mycket att det hade gått göra hjulinställning lika exakt med en synvinkel. Så det var bara byta alla 4 styrleder, 2 yttre och 2 inre.
Aj aj aj sånt är inte kul det klarar man sig utan . Ja vi får väll se i morgon när jag ska iväg och göra en fyrhjulsinställning vad dom säger .
av Kena
Ja vore det inte bara för den där j-la hjulinställningen som kostar ca tusingen så är det ju inget rån att byta delarna.
Användarvisningsbild
av zezam
Ja ha dagens summering, fyrhjulsinställning med två nya däck vart det . Peppar peppar ta i trä, allt såg bra ut i framvagnen sa mecken förutom att den stod åt det varmare hållet fel .

ja, alla nät stängs inte över en na[…]

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]